دستگاه‌های مسئول اجرای قانون هوای پاک، علت آلودگی هوا را به گردن عدم تخصیص بودجه می‌اندازند/ در این قضیه مشخصا کم‌کاری دارد رخ می‌دهد/‌ آلودگی هوا علی الظاهر جزء اولویت‌های مدیران شهرداری تهران نیست/ خودروهای داخلی و مافیای آن که اجازه نمی‌دهند واردات خودرو اتفاق بیفتد، به شدت تاثیرگذار هستند


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس درباره عملکرد دستگاه‌های مسئول در قانون اجرای هوای پاک می‌گوید که . دستگاه‌های مربوطه فرافکنی می‌کنند و عمدتا عدم تخصیص بودجه‌ها را باعث و بانی این موضوع می‌دانند اما مشخصا کم کاری دارد اتفاق می‌افتد. شهرداری تهران که حتی اصل موضوع را قبول ندارد و بحث ابر توده متان را هم رد کردند. همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست هم تا این لحظه به وظایف ذاتی خود عمل نکرده است. همچنین بحث خودروهای داخلی و مافیای آن که اجازه نمی‌دهند واردات خودرو به صورت اصولی و بدون این رانت‌های مربوطه اتفاق بیافتد، به شدت تاثیرگذار هستند.

معین‌الدین سعیدی در گفت و گو با «انتخاب» در ارزیابی خود از عملکرد ۲۳ دستگاه مسئول اجرای هوای پاک، گفت: «وظیفه نظارتی مجلس خیلی مهم است که احساس می‌کنم تا الان در این زمینه کم کاری شده است. دستگاه‌های مربوطه فرافکنی می‌کنند و عمدتا عدم تخصیص بودجه‌ها را باعث و بانی این موضوع می‌دانند اما مشخصا کم کاری دارد اتفاق می‌افتد.»

این نماینده درخصوص عملکرد شهرداری تهران، بیان کرد: «شهرداری تهران که در این خصوص می‌تواند تاثیرگذار باشد می‌بینیم که حتی اصل موضوع را قبول ندارد و بحث ابر توده متان را هم رد کردند. این آلودگی هم علی الظاهر جزو اولویت‌های مدیران شهرداری تهران نیست.»

سعیدی همچنین درباره کیفیت خودروها و تاثیر آن بر آلودگی هوا، عنوان کرد: «واقعیت امر این است که بحث خودروهای داخلی و مافیای آن که اجازه نمی‌دهند واردات خودرو به صورت اصولی و بدون این رانت‌های مربوطه اتفاق بیافتد، به شدت تاثیرگذار هستند.»

این عضو فراکسیون محیط زیست همچنین درباره وظایف دیگر دستگاه‌های مسئول این امر، گفت: «سازمان حفاظت از محیط زیست تا این لحظه به وظایف ذاتی خود عمل نکرده است. نهادهایی مثل صدا و سیما که در فرهنگ‌سازی این موضوع می‌توانستند موثر باشند، می‌بینیم که کارکرد اصلی خود را از دست داده‌اند. در مجموع آنچه دارد رخ می‌دهد بی‌تفاوتی است که نسبت به این موضوع وجود دارد.»

وی ادامه داد: «فراکسیون محیط زیست در این زمینه جلسات متعددی داشته و پیگیری‌های متعددی انجام داده اما آنچه مشخص است ترک فعل‌هایی است که از سوی دستگاه اجرایی در راستای اجرای قانون هوا دارد اتفاق می‌افتد و به معنای واقعی کلمه دودش در چشم مردم می‌رود. اینکه ما مدارس را تعطیل می‌کنیم نشان می‌دهد که بیتشر پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن، مدنظر مسئولان اجرایی این قضیه است.»

سعیدی درمورد پیگیری قضایی برای ترک فعل‌های صورت گرفته در این امر، مطرح کرد: «یک بحثی که وجود دارد، ارجاع این موضوع به نهادهای قضایی است. یعنی کسانی که در این زمینه ترک فعل انجام داده‌اند بر این مبنا باید به دستگاه قضایی معرفی شوند تا به جهت کیفری و حقوقی بررسی شود. اما واقعیت امر این است که متاسفانه بر خلاف فرامین مقام معظم رهبری، نگاه به محیط زیست در کشور ما یک نگاه کلیشه‌ای، ویترینی و شعاری است و در عمل جزو اولویت مسئولان اجرایی کشور قرار نمی‌گیرد.»

این نماینده مجلس افرود: «در بحث اعتباراتی که برای سازمان حفاظت از محیط زیست قائل هستند یا ردیف‌هایی که مربوط به اجرای قانون هوای پاک برای ۲۳ دستگاه است، مشاهده می‌کنید که تخصیص‌ها هم اتفاق نمی‌افتد. عرایض من هم در عمل مشکلی از مردم حل نمی‌کند چون بارها و بارها از تریبون‌های مختلف عنوان کرده‌ام ولی “گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.»



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا