دلایل افزایش قیمت رب گوجه/ حذف تن ماهی از سفره اقشار متوسط و ضعیف

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران از حذف تن ماهی از سفره اقشار متوسط و ضعیف در پی حذف ارز دولتی برای این محصول و افزایش ۶۰ درصدی قیمت رب گوجه فرنگی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه افزایش بیش از ۱۰۰۰ تومانی قیمت گوجه فرنگی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این افزایش قیمت بیشتر نشود، چرا که با این روند کاهش تولید گوجه فرنگی به دلیل خشکسالی، احتمال افزایش قیمت مجدد وجود دارد.  

سید محمد میررضوی در گفت‌وگو با ایسنا، علت افزایش قیمت رب گوجه را افزایش قیمت مواد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در شیراز ۲۷۰۰، در مشهد ۲۴۰۰ و در کرمانشاه ۲۵۰۰ تومان است. علت پایین بودن قیمت در مشهد این است که صادرات به افغانستان تقریبا صفر شده است. این در حالی است که این قیمت‌ها در فصل گذشته حداکثر ۱۵۰۰ تومان بوده است.  

میر رضوی با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی دستمزدها، افزایش حدود ۶۰ درصدی قیمت قوطی، درب ایزی اپن، کارتن، نایلن و شیشه، اظهار کرد: قیمت سایر کنسروها نیز به تبع همین شرایط مانند افزایش قیمت لوبیا، نخود فرنگی و غیره افزایش یافته است.  

وی افزود: سازمان حمایت سه سال پیش قیمت رب گوجه را ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده و در این مدت قیمت این محصول تغییر چندانی نکرده است. این در حالی است که قیمت برخی اقلام مانند لبنیات در این مدت ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. البته رب گوجه مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیست.  

رب گوجه ۶۰ درصد گران شد؛ امیدواریم بیشتر نشود!

البته به گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در حال حاضر قیمت رب گوجه نسبت به ابتدای سال حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است. اما او ابراز امیدواری کرد که این افزایش قیمت بیشتر نشود، چرا که با این روند کاهش تولید گوجه فرنگی به دلیل خشکسالی، احتمال افزایش قیمت مجدد وجود دارد.  

صادرات گوجه‌فرنگی بوته‌ای را ممنوع کنید

میررضوی در ادامه از دولت خواست که صادرات گوجه فرنگی بوته‌ای که در کارخانه تبدیل به رب می‌شود را ممنوع کند، اما گفت که تولیدکنندگان با صادرات گوجه فرنگی گلخانه‌ای مشکلی ندارند، چرا که به دلیل گرانی این محصول امکان تبدیل آن به رب گوجه نیست.  

وی با بیان اینکه چون رب گوجه طی سالهای گذشته افزایش قیمت چندانی نداشته، حالا گرانی آن بیشتر از سایر محصولات کنسرو خود را نشان داده، تصریح کرد: از طرف دیگر سال گذشته به دلیل تمدید مقطعی صادرات، صادرات رب گوجه به درستی انجام نشد و مقدار زیادی رب در کشور ماند. بنابراین ما درخواست داریم صادرات رب گوجه فرنگی ممنوع نشود، چون هم به کارخانجات و هم به کشاورزان لطمه وارد می‌شود. البته در حال حاضر صادرات این محصول آزاد است.  

صادرات کنسرو ایرانی حتی به اروپا و آمریکا

میررضوی با بیان اینکه در صورت توقف صادرات کشاورزان هم به دنبال کشت نخواهند بود و دچار کمبود می شویم، اظها کرد؛ صادرات محصولات کنسرو عمدتاً به کشورهای حاشیه خلیج فارس، سی آی اس و البته برخی اقلام برای اینکه سبد محصولات کامل باشد به اروپا و آمریکا هم صادر می‌شود. بنابراین محصولات کنسرو ایرانی به ویژه کنسرو تن ماهی در دنیا شناخته شده است و مشتری خوبی دارد. اگر کنسرو تن ماهی همچنان به عنوان یک کالای اساسی مورد حمایت دولت بود، در سبد کالای مردم قرار داشت، اما از دو سال قبل تن ماهی از گروه یک خارج شد، دیگر ارز دولتی دریافت نکرد و حالا برای واردات ماهی آن از ارز آزاد استفاده می‌شود.  

تن ماهی را به لیست کالای اساسی برگردانید

وی بیان اینکه میزان صادرات سالانه ثابت نیست، تصریح کرد: برای مثال تولید کنسرو ماهی زمانی که همه کارخانجات فعال بودند، حدود ۶ میلیون قطعه ۱۸۰ گرمی بود. اما در حال حاضر به دلیل گران شدن این محصول، سهم فروش آن کاهش پیدا کرده و به تبع تولید آن نیز کم شده است. تن ماهی که سه سال پیش ۸۰۰۰ تومان بود حالا به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده و قشر متوسط و ضعیفی که از این محصول استفاده می‌کردند، دیگر قادر به استفاده از آن نیستند.  

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در پایان از دولت خواست تن ماهی که ارز زیادی نیاز ندارد، جزو کالای اساسی قرار گیرد تا قشر متوسط و ضعیف مانند کارمند، دانشجو، کارگر و غیره بتوانند از این غذای مطلوب با پروتئین و انواع ویتامین‌ها که در ایران بدون افزودنی تولید می‌شود استفاده کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا