دهقانی: ایجاد بستر مردمی‌سازی اقتصاد در «آبادیران»


نشست شورای سیاستگذاری برنامه ملی آبادیران با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری و اعضای این شورا برگزار شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در نشست شورای سیاستگذاری برنامه ملی آبادیران، با اشاره به رسالت این برنامه ملی در تحقق رویکرد مردمی‌سازی اقتصاد گفت: رهبری بر اقتصاد به عنوان رکن تحول تاکید دارند و در امر مردمی‌سازی اقتصاد، محور و مصداق را اقتصاد دانش‌بنیان دانستند. اگر بخواهیم اقتصاد مردمی محقق شود می‌بایست کار را به جمعیت‌های کمتر برخوردار که همواره همراه انقلاب هستند و نظام جمهوری اسلامی بر حمایت از این قشر تاکید دارد محول کنیم.

دهقانی با بیان اینکه مردم مناطق کمتر برخوردار و محروم، از ظرفیت بسیار بالایی برای تحقق مردمی‌سازی و دانش‌بنیان شدن اقتصاد برخوردار هستند، ادامه داد: مردم باید حس کنند که در ازای هزینه‌ها برای دانش و فناوری، نتیجه‌ای کسب کرده‌اند. تا زمانی که مردم و محیط جامعه احساس نکند که علم و فناوری ارزش آفرین است، حمایت‌های مردمی پای کار نخواهد آمد به ویژه در اقتصاد دانش بنیان. از آن جایی که در همه بخش‌ها همراهی مردمی اثربخش و راهگشا بوده است در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان نیز نیازمند همراهی و ایجاد زمینه‌ برای جلب مشارکت جامعه به ویژه در مناطق کمتر برخوردار هستیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، دفاع مقدس را مصداق نقش‌آفرینی کلیدی و اثرگذار مردم دانست و افزود: مبنای دفاع مقدس، حضور و نقش آفرینی مردم بود؛ همه می‌دانیم که دفاع مقدس را مردم مدیریت کردند و در طول جنگ تحمیلی ۸ ساله، مردم بودند که ایران و انقلاب اسلامی را صیانت کردند. حالا که امروز خط مقدم جبهه دفاعی کشور اقتصاد است و اقتصاد دانش‌بنیان جایگاهی راهبردی در این نبرد نامتوازن و نامتقارن دارد، باید برای کارآمد شدن اقتصاد دانش بنیان، مشارکت مردم به ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار را به این حوزه جلب کنیم.

دهقانی ادامه داد: «آبادیران» از این حیث یک برنامه ملی است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تنها بخشی از آن است و قصد دارد ظرفیت‌های مناطق محروم را در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان شکوفا کند. اما برای تحقق این برنامه ملی و بلندمدت باید تمامی بخش‌های اثرگذار کشور کمک‌کار و همراه این امر راهبردی باشند.

 رضا اسدی‌فرد معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رئیس نمایشگاه آبادیران نیز در این نشست با اشاره به نقش این رویداد در توسعه عدالت‌محور و متناسب با ظرفیت‌های مناطق کم‌تر برخوردار گفت: نمایشگاه آبادایران یک گام ملی در راستای حمایت از ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده با استفاده از ظرفیت‌های مناطق محروم و کم‌تر برخوردار است.

اسدی‌فرد ادامه داد: نمایشگاه آبادیران در ۵ محور اصلی شامل مسکن، کشاورزی و دامپروری و شیلات، ماشین‌آلات صنایع کوچک، سلامت و بهداشت و توان‌بخشی و فناوری‌های آموزشی است.

اسدی فرد ادامه داد: حدود ۵۰۰ شرکت دارای ظرفیت هستند که از این تعداد، ۳۰۰ شرکت حاضر شده‌اند دستاوردهایشان را به این نمایشگاه بیاورند.

گفتنی است نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا(آبادیران) توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و با هدف کمک به توسعه مناطق محروم از طریق معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور برای پاسخ به چالش‌ها و ایجاد اشتغال پایدار و همچنین توسعه بازار و تسهیل خرید کالا و خدمات‌ این شرکت‌ها جهت محرومیت‌زدایی با مشارکت «بنیاد مستضعان» ، «کمیته امداد امام خمینی» و «ستاد اجرایی فرمان امام» از ۲۳ الی ۲۵ خرداد ماه در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا