دولت قبل برای اتصال بانکی با روسیه کار نکرد/ امکان جابجایی حواله میلیارد دلاری میان دو کشور


رییس سازمان توسعه تجارت می‌گوید برخلاف برخی خبرها که اتفاق بزرگ ارتباط بانک‌های ایران و روسیه را به دولت قبل مرتبط می‌دانند، آنچه که رخ داده با پیگیری دولت سیزدهم نهایی شده است.

به گزارش ایسنا، علی رضا پیمان پاک اظهار کرد: در دولت قبل ما ساز و کاری شبیه به سوییفت داشتیم که در نقش پیامرسان میان بانک‌های ایران و روسیه عمل می‌کرد. در واقع این اتفاق بر مبنای یک پیامرسان بومی انجام می‌شد که برخی شرکت‌های دانش بنیان به شکل خودجوش آن را طراحی کردند و دولت قبل نه تنها نقش حمایتی در این مسیر نداشت که حتی اخطارهایی نیز می‌داد که بانک مرکزی این پیامرسان‌ را قبول ندارد.

وی درباره برخورد بانک‌های روس با این پیامرسان نیز گفت: با توجه به اینکه این ارتباط نه بر مبنای بانک‌های مرکزی و تایید رسمی دو کشور که در سطحی محدود انجام می‌شد، بانک‌های تجاری روسیه نیز به آن روی خوش نشان ندادند و با تردید با آن مواجه شدند. به همین دلیل می‌بینیم که در طول سه سال جز چند بانک کوچک در ایران و روسیه و مبالغی که سر جمع ۱۰۰ میلیون دلار نیز نمی‌شد، تبادلاتی انجام نشد و از این رو تاکید بر اینکه ارتباطات میان دو کشور از قبل نهایی شده بود، واقعیت ندارد.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ارتباط نهایی شده میان بانک‌های ایران و روسیه این بار با تایید رسمی بانک‌های مرکزی دو کشور انجام شده، توضیح داد: هرچند بحث در این رابطه از قبل شروع شده بود اما با کندی دنبال می‌شد. در دولت سیزدهم با پیگیری جدی این مسئله، خوشبختانه بانک‌های مرکزی دو کشور تاییدات لازم را نهایی کردند و ما می‌بینیم که دو بانک بزرگ و اصلی روسیه این آن را تایید کرده و امکان شروع همکاری را به وجود آوردند، چون امنیت پیامرسان تایید شده، دیگر بانک‌های تجاری نسبت به ورود به این عرصه نگرانی ندارند.

پیمان پاک خاطرنشان کرد: در حال حاضر با ارتباطان شکل گرفته، بانک‌های دو کشور می‌توانند با یکدیگر تبادل پیام کنند، ال سی باز کنند و حتی حواله چند میلیارد دلاری جابجا کنند. این اتفاق بزرگ و مهمی است که با پیگیری‌های انجام شده در ماه‌های قبل نهایی شده و امیدواریم که اقتصاد ایران بتواند از این ظرفیت جدید به خوبی استفاده کند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا