دیده بان حقوق بشر: حملات سرکوبگرانه در عربستان افزایش یافته است


دیده بان حقوق بشر از افزایش حملات سرکوبگرانه در عربستان از جمله مجازات حبس برخی شهروندان به دلیل بیان نظراتشان در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سعودی لیکس، دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: عمل نکردن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به وعده‌های تکراری‌اش درباره کنترل روابط با عربستان نشان می‌دهد که دولت وی اعتماد زیادی به ریاض دارد. این وعده‌ها صرفا حرف بود و باعث تضعیف نفوذ بایدن در عربستان و منطقه به ویژه درباره مسائل حقوق بشر می‌شود.

این سازمان اعلام کرد: بعد از تصمیم عربستان برای کاهش تولید نفت در اکتبر بایدن اعلام کرد که این اقدام عواقبی برای دولت عربستان دارد. وی درباره ضرورت ارزیابی روابط آمریکا و عربستان صحبت کرد.

اما بعد از سه ماه این روابط بدون تغییر مانده و بایدن تمایلی به بازنگری واقعی در روابطش با عربستان براساس سیاست حقوق بشر آمریکا ندارد.

دسامبر بایدن با پیش نویس قانونی که برنی سندرز، سناتور آمریکایی برای ممنوعیت حمایت لجستیکی آمریکا از حملات هوایی ائتلاف عربستان در یمن مطرح کرد، مخالفت کرد.

بایدن طی کمپین انتخاباتی خود متعهد شد که موضوع مجازات عاملان قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول را پیگیری کند. به رغم این وعده‌ها بایدن سپتامبر ۲۰۲۱ تصمیم گرفت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را مجازات نکند و ژوئیه ۲۰۲۲ برای دیدار با محمد بن سلمان به جده سفر کرد.

یک پژوهشگر دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که از زمان این سفر فاجعه بار عربستان شاهد افزایش سرکوب از جمله حبس‌های طولانی مدتی برای شهروندان تنها به خاطر بیان نظراتشان در شبکه‌های اجتماعی است.

وی گفت: اکنون دولت بایدن باید بیش از هر زمان دیگری موضع قوی نسبت به حقوق بشر در عربستان اتخاذ کند. با این وضعیت چگونه بایدن می‌تواند سیاست خارجه خود را بیشتر بر حقوق بشر در عربستان متمرکز کند؟ آمریکا درحال حاضر به عربستان بیش از هر کشور دیگری تجهیزات نظامی می‌دهد و به جای صرف نظر کردن از نقض‌های عربستان علیه ملتش و جنایت‌های جنگی در یمن باید معاملات خود را تا زمان بهبود حقوق بشر در این کشور متوقف کند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا