راه‌اندازی پایگاه قوی برای نمایش آثار هنری


در دومین جلسه شورای ساماندهی آثار هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر ایجاد یک ‌پایگاه قوی در فضای مجازی برای نمایش آثار تاکید شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، دومین جلسه شورای ساماندهی آثار هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران، مهرداد باقری پبدنی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، امیرحسین سمیعی معاون هنری این سازمان، محمدعلی رجبی، عبدالحمید قدیریان، مصطفی گودرزی، امیر عبدالحسینی، محمد زرویی نصرآباد، و شهاب‌الدین شکیبا در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

مصرف هنری جامعه یکی از اولویت‌ها و شاخص‌های فرهیختگی جامعه است

مهرداد باقری پبدنی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این جلسه، ساماندهی آثار هنری شهر تهران و مصرف هنری جامعه را از ماموریت‌های اصلی سازمان دانست و افزود: ما اکنون میراث‌دار آثار و محصولات فرهنگی و به صورت خاص، آثار تجسمی هستیم که در ادوار مختلف و به طرق مختلف به سازمان فرهنگی هنری منتقل شده است و عموما متولی مشخص و دارای ماموریت نداشته است.

وی گفت: بر همین اساس، وضعیت موجود و آثاری که اکنون در اختیار سازمان است، نیاز به ساماندهی جدی دارد و با توجه به اهمیت این موضوع، یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های ما بحث ساماندهی آثار و تشکیل این شورا است.

باقری توجه به اولویت روز جامعه را در ساماندهی آثار هنری، مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: این شورا نقش راهبردی و  بالادستی دارد و در بخش بعدی، کارگاه‌ها و کمیته‌هایی در ۵ بخش ماموریت اجرایی ساماندهی آثار هنری را بر عهده دارند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره‌ی نحوه کار این شورا توضیح داد: ما تلاش داریم در این شورا که اعضای آن از پیشکسوتان و هنرمندان مطرح کشور هستند، راهکارها و پیشنهادات را جمع‌بندی کنیم و ماموریت شورا را در قالب یک سند راهبردی، که پیش‌نویس اولیه آن را آماده کرده‌ایم، مشخص و عملیاتی کنیم.

باقری ضمن قدردانی از حمایت رییس شورای اسلامی شهر تهران از این طرح گفت: امیدواریم این مسیر کار خیری برای فضای هنری مردم شهر تهران رقم بخورد.

ساماندهی اماکن هنری و موزه‌ها به روند ساماندهی آثار هنری کمک می‌کند

در این نشست امیر عبدالحسینی، معاون هنری پیشین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز ضمن اشاره‌ به تاسیس موزه امام علی (ع) در سال ۱۳۷۹ و نحوه خرید و سفارش آثار اضافه کرد: آثار موزه از ابتدا در دو بخش هنرهای تجسمی با تاکید بر نقاشی و هنرهای سنتی با محور خوشنویسی و ‌ به صورت سفارش محور و موضوع محور گردآوری شد.

این مدیر هنری، پژوهشگر و مدرس دانشگاه ادامه داد: آثار شاخص سازمان را می‌توان بر حسب موضوعی و موزه‌ای بودن تقسیم‌بندی کرد. این آثار در ادوار مختلف به مجموعه سازمان منتقل شد و به مرور زمان تعداد آثار بیشتر شد و در شرایط امروز حجم و تنوع و کیفیت آثار، ضرورت ساماندهی و پالایش و طبقه‌بندی آن را یادآور می‌شود.

عبدالحسینی با اشاره به پراکندگی آثار موزه‌ای در اماکن مختلف شهرداری تهران، افزود: در بخش‌های مختلف شهرداری تهران نیز آثار هنری زیادی وجود دارد که آنها هم نیاز به ساماندهی دارد. با توجه به اهمیت برخی از این آثار، ساماندهی اماکن هنری و موزه‌ای و تمرکز بر پویایی و کارایی آنها هم می‌تواند راهکار بسیار خوبی برای ساماندهی این آثار ارزشمند باشد.

عضو شورای ساماندهی آثار و اماکن هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به سوابق و تجربه‌های گذشته در ارزشگذاری و پالایش آثار هنری و بهره‌مندی از کارشناسان و صاحب‌نظران خوش‌نام، بر چگونگی طبقه‌بندی و ضرورت تدوین آیین‌نامه اجرایی تأکید کرد.

راه‌اندازی پایگاه قوی برای نمایش آثار هنری

شهر تهران نیازمند یک طرح جامع فرهنگی هنری است

در ادامه این نشست مصطفی گودرزی از اعضای این شورا با تاکید بر تهیه یک طرح جامع فرهنگی هنری برای شهر تهران گفت: موضوعی که در این شورا بررسی می‌شود یک موضوع بسیار مهم است که در حال حاضر در کل سطح شهر تهران دارای اهمیت است.

این هنرمند افزود: ساماندهی آثار هنری سازمان فرهنگی هنری، با یک کارگروه چابک در مدت زمان مشخصی عملیاتی می‌شود. نکته کلان‌تر بحث ساماندهی فضای هنری کل پایتخت است که نیازمند یک طرح جامع است که تمامی بخش‌ها از جمله موزه‌ها و سایر مرکز مهم فرهنگی و جتی عرصه گرافیک محیطی و مجسمه‌های شهری را ساماندهی کند که الیته این موضوع نیز زمانبر است.

هنر انقلاب، جزو اسناد فرهنگی کشور است

محمدعلی رجبی، عضو دیگر این شورا نیز بر مشارکت بخش‌های مختلف متولی هنر در شهر تهران تاکید کرد و گفت: دستگاه‌ها و نهادهای متولی فرهنگ و هنر مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و … باید در خصوص این فعالیت‌ها با هم همسو باشند و از فعالیت‌های یکدیگر باخبر شوند.

در این صورت یک تعریف مشخص و مسیر واضح برای سیاست‌های فرهنگی ترسیم می‌شود که حاصل آن یک مدیریت فکری واحد خواهد بود.

وی هنر انقلاب را از مهم‌ترین بخش‌های هنر دانست و افزود: شهر تهران از لحاظ هنری و معماری آشفته و بی‌هویت شده است و هویت‌بخشی به معماری شهر تهران یکی از وظایف چنین کارگروه‌هایی است. ما در زمان جنگ و پس از آن آثار نقاشی دیواری بسیار ارزشمندی داشتیم که به مرور زمان تغییر کردند در حالیکه اینها جزو اسناد فرهنگی و هویت ملی ما هستند و باید مورد ساماندهی و مراقبت قرار بگیرند.

رجبی ادامه داد: موزه امام علی (ع)، باید نگاه هنری را از دایره اسم، به حقیقتش ببرد. یعنی در بخش‌های مختلف در موضوع ولایت، فعالیت کند.

این هنرمند گفت: ساماندهی آثار هنری کاری کاملا تخصصی و علمی است که باید تابع همان سیاست‌های کلی باشد.

در فضای جنگ فرهنگی هستیم

عبدالحمید قدیریان، هنرمند نقاش و طراح نیز در این نشست گفت: ما در فضای جنگ فرهنگی هستیم و این جنگ در نهادی چون شهرداری جدی‌تر است چراکه با مردم به صورت مستقیم در ارتباط است. لذا نگاه شهرداری باید در این زمینه یک نگاه استراتژیک باشد و از هنر به عنوان ابزار مناسب تاثیرگذاری استفاده کند.

وی افزود: ما در بحث فرهنگی عقب هستیم. تحول باید در نگاه فرهنگی اتفاق بیفتد و توسط نهادهایی مثل شهرداری که در تعامل مستقیم با مردم هستند به جامعه تزریق شود.

قدیریان تغذیه فرهنگی مخاطبان را با فعالیت‌های فرهنگی هنری مناسب و اثرگذار، مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: جامعه از نظر خوراک فرهنگی نیاز به تغذیه دارد و این محتوا را از اماکنی چون همین موزه‌ها می‌گیرد.

این هنرمند در پایان گفت: با ساماندهی آثار هنری و اجرایی شدن تحول نگاه فرهنگی در جامعه، روح و روان مخاطب نیز با محتوای غنی تغذیه خواهد شد.

بازار، تشنه محصولات فاخر است

محمد زرویی نصرآباد، عضو دیگر  این شورا در ادامه این نشست عنوان کرد: نگاه کلان فرهنگی باید ناظر بر دو موضوع باشد. هم به مخاطب توجه کند و هم به هنرمند.

وی افزود: این موضوع مهمی است که ما هنرمند را تشویق به خلق اثر کنیم. چراکه این آثار تبدیل به سند تاریخ هنری ما می‌شود. بازار نیز تشنه تولید محصولات فاخر و با کیفیت است.  لذا باید جایگاهی ایجاد کنیم که موضوع خلق آثار هنری ارزشمند را نیز دربر بگیرد.

موزه‌ها باید آثار متنوع داشته‌ باشند

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران در این نشست ضمن قدردانی از تشکیل این شورا گفت: خوشحالیم که این دغدغه بین هنرمندان ما وجود دارد. دغدغه‌ای که باید در میان تمامی جامعه، گسترش پیدا کند.

وی افرود: ما نباید در مورد آثار هنری جداسازی کنیم. موزه باید متنوع باشد و از نظر پراکندگی نیز در نقاط مختلف شهر وجود داشته باشد. به این صورت، مخاطب در هرجای شهر به آثار متنوعی دسترسی دارد و این یک مزیت است.

رییس شورا اسلامی شهر تهران بر لزوم فعالیت در حوزه فرهنگی تاکید کرد و ادامه داد: ما در زمینه تهاجم فرهنگی کم کار کرده‌ایم. نقطه‌ای که بسیار مهم است و همواره مورد بحث بوده است. در همین راستا ما باید تا جای ممکن هنر انقلابی را تعمیم دهیم. حتی در فضای مجازی نیز که امروزه بستر بسیار مهمی برای جذب فرهنگی جوانان است، ‌باید ورود کنیم و یک ‌پایگاه قوی هم در فضای مجازی برای نمایش آثار ایجاد کنیم.

چمران در خصوص بودجه فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز گفت: با توجه به اینکه وظیفه اصلی شهرداری را عموما مدیریت فضای شهری و رسیدگی به مشکلات شهری می‌دانند، تخصیص بودجه به فعالیت‌های فرهنگی کمی با سختی مواجه است و باید محدوده امکان را نیز در نظر گرفت. با این حال ما در شورا همواره تلاش کرده‌ایم که ارتقای فرهنگ و هنر شهر را در اولویت‌های فعالیت شهرداری قرار داده و تا جای ممکن به پیشبرد این مهم توجه کنیم.

در پایان این نشست، پیشنهاداتی جهت بررسی و تصمیم‌گیری در جلسات بعدی ارائه شد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا