راهکارهای صاحب نظران برای تقویت مشارکت سیاسی مردم



ایجاد سازه های لازم برای حضور تفکر انتقادی و نگرش نقادانه از مراحل ابتدایی تا آموزش عالی”، “گسترش مشارکت آزادانه مردم و نخبگان در اداره کشور از طریق حکمرانی حزبی و اجازه به فعالیت تشکل های مردمی و سازمان های مردم نهاد” از جمه پیشنهاداتی بود که محققان برای تقویت مردم‌سالاری دینی و تحقق ظرفیت های مشارکت سیاسی، در چهارمین نشست کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، چهارمین نشست تخصصی دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  با موضوع “تحقق ظرفیت‌های سیاسی و اجتماعی الگو”  با ارایه ۵ مقاله  برگزار شد.

در این نشست صاحب نظران پیشنهاداتی در زمینه حفظ و تقویت مردم‌سالاری دینی و تحقق ظرفیت های مشارکت سیاسی و نظارت مردمی ارائه کردند.
 
مسئولیت دولت اسلامی در تحقق مشارکت مردمی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
 
حجت‌الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری و عضو اندیشکده عدالت  الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و  عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشکده اسلامی  در نشست “تحقق ظرفیت های سیاسی و اجتماعی”  دوازدهمین دوره کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: دولت، یکی از نهادهایی است که قدرت سیاسی- اقتصادی جوامع را در اختیار دارد و می تواند بهتر از دیگر نهادهای اجتماعی، برای اصلاح امور جامعه و الگوهای آن تاثیرگذار باشد؛ چرا که دولت با بهره از انواع گوناگون قدرت، اقتدار و پشتوانه های اجرایی که در اختیار دارد، می تواند برای فراگیر شدن الگوهای مطلوب و براندازی روش‌های ناخوشایند، برنامه ریزی کند.

وی تاکید کرد: برای تحقق ظرفیت های مشارکت سیاسی و نظارت مردمی در جامعه اسلامی، افزون بر دینداری شهروندان، باید نظام‌ها و مناسبات اجتماعی و عملکرد کارگزاران بر پایه اصول و ارزش‌های اسلامی استوار شود و در همه تصمیمات خرد و کلان، ارزش‌های الهی حاکم باشد. 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشکده اسلامی اظهار کرد: برای حفظ و تقویت مردم‌سالاری دینی و تحقق ظرفیت های مشارکت سیاسی و نظارت مردمی، چند راهبرد پیشنهاد می شود که از آن جمله می توان به؛  “گفتمان سازی برای افزایش مشارکت سیاست و مسئولیت پذیری کارگزاران و شهروندان”، “ایجاد سازه های لازم برای حضور تفکر انتقادی و نگرش نقادانه از مراحل ابتدایی تا  آموزش عالی”، “گسترش مشارکت آزادانه مردم و نخبگان در اداره کشور از طریق حکمرانی حزبی و اجازه به فعالیت تشکل های مردمی و سازمان های مردم نهاد” و ” گسترش آزادی سیاسی – اجتماعی و آزاداندیشی با رعایت هنجارهای اخلاقی” اشاره کرد.

تحلیل مضامین پیشرفت سیاسی الهی در سوره مائده
 
دکتر غلامرضا بهروزی لک دانشجوی دکتری، .موسسه آموزشی علی بن ابی طالب (ع)، گفت: قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت، بهترین الگوی پیشرفت همه‌جانبه برای بشر است و هدایت قرآن، نوعی از حرکت و پیشرفت رو به جلو است.  

وی ادامه داد: برای این منظور نسبت به مطالعه بر روی سوره مائده با روش تحلیل به مضمون، که یکی از شیوه‌های تحلیل محتوی کیفی است،اقدام کردیم. هدف از این اقدام دستیابی به الگوی پیشرفته سیاسی الهی در جامعه اسلامی است.  

بهروزی تاکید کرد: در این بررسی به ۶۰ مضمون پایه از آیات مورد نظر و ۱۶مورد مضامین سازمان دهنده و ۴ مورد به مضامین فراگیر رسیدیم. که شامل محوریت کتاب و احکام الهی، محوریت امام و رهبر الهی، نقش و عملکرد انسانها، تصدیق پیشرفت سیاسی الهی در کتب آسمانی، هدایت و عنایت الهی، برتری الگوی پیشرفت سیاسی اسلام بر دیگر الگوها، لزوم پایبندی به تقوی و عهد و پیمان الهی است.

 
مسئولیت دولت در ایجاد مشارکت اجتماعی
 
سیدمحمد طباطبائی ، عضو پیوسته انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم نیز در این نشست تاکید کرد: از منظر فقه نظام سیاسی، دولت از مکلفان اجتماعی است که  مسئولیت در عرصه حکمرانی و مسئولیت مشارکت ‌سازی اجتماعی را بر عهده دارد . از این رو دولت، نهاد مرکزی مشارکت‌ساز در جامعه است.

وی با بیان اینکه این مرکزیت از دو جهت “مدیریت سازمانی” و “مدیریت اجتماعی” در مشارکت اجتماعی تأثیرگذار خواهد بود، گفت : اعمال این مسئولیت مشتمل بر مجموع احکام وضعی و احکام تکلیفی است. احکام وضعی شامل سه مرحله است که بر فرایند مشارکت‌سازی مطلوب دلالت دارد که شامل “عملیات اقناعی”، “بسیج عمومی” و “تحکیم مشارکت” می شود و هر مرحله شامل احکام تکلیفی است.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا