راهی جز ساخت آثار سینمایی با موضوع دغدغه‌های مشترک جهان اسلام نداریم



ایسنا/خراسان رضوی یک فیلمساز و پژوهشگر سوری گفت: در جهان اسلام دغدغه‌ها و چالش‌های مشترک بسیاری هست و ما راهی جز حرکت به سوی ساخت آثار سینمایی با موضوعات مشترک نداریم.

محمد ابوالجدایل شامگاه گذشته یکم خرداد ماه در سومین نشست از مجموعه نشست‌های نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار با موضوع «بررسی سینمای سرزمین‌های اسلامی» اظهار کرد: دولت‌های اسلامی توجهی به سینما ندارند و از طرفی به علت گرایش‌های مذهبی، نوعی رادیکالیزه‌ شدن و تندروی در برخی بخش‌ها وجود دارد که مانع بزرگی برای رشد است، بر اساس دلایل گفته شده فرصتی برای رشد سینمای اسلامی وجود نداشته است.

وی افزود: با تمام مشکلات و دست‌اندازها اما فیلم‌های شاخص، ماندگار و جاودانه‌ای در جهان اسلام ساخته شده است که به رویدادهای تاریخی پرداختند؛ مانند محمدرسوال‌الله و سفر به مکه که بر اساس مستندات تاریخی ساخته شدند.

این فیلمساز سوری عنوان کرد: یکی از بارزترین سریال‌های تولید شده در این حوزه در ایران، سریال یوسف پیامبر بود. زمان پخش این سریال در سوریه عبور و مروری در خیابان‌ها نبود.

سیاستمداران جهان اسلام اجماعی روی سینما ندارند

وی با اشاره به یکی از موانع رشد سینمای اسلام بیان کرد: سیاستمداران جهان اسلام اجماعی روی سینما و اشتراکات ما ندارند و در نتیجه نمی‌توان سینمای بارزی را به جهان عرضه کرد. امروزه بسیاری از موانع رفع شده است اما با توجه به ظرفیت‌های گسترده جهان اسلام محورهای مشترک بسیاری بین کشورهای اسلامی موجود است که بستری برای ساخت جریان‌های رسانه‌ای قوی ایجاد می‌کند.

این پژوهشگر با بیان اینکه ما در جهان اسلام جشنواره‌های زیادی با موضوع ایثار و مقاومت نداریم، تصریح کرد: ما به این جشنواره‌ها نیاز جدی داریم. این خلاء را جمهوری اسلامی ایران به دوش می‌کشد و تنها ایران است که این جشنواره‌ها را برگزار می‌کند. ایران همواره توجه ویژه‌ای به این موضوعات دارد.

وی عنوان کرد: با اینکه اولین دوره جشنواره فیلم و فیلم‌نامه ایثار در بخش بین‌الملل است، بسیار مورد اقبال کشورهای جهان اسلام قرار گرفته است. حمایت از هنر و هنرمندان از سوی مسئولان در معرفی سینمای ما به جهان بسیار موثر است.

ابوالجدایل گفت: حاج قاسم سلیمانی زمانی کارگردان‌های شاخص سینمای کشورهای اسلامی را جمع کرد و تلاش کرد اتحادیه کارگردان‌های سینمای جهان اسلام را تشکیل دهد. این ایده پیشنهاد خوبی برای رشد سینمای جهان اسلام است.

وی بیان کرد: علت عدم تشکیل این اتحادیه کوتاهی برخی کشورهای اسلامی بود. می‌توان گرایشات برخی از کشورهای اسلامی به غرب را دلیل اجرایی نشدن آن دانست. اما اگر این اتحادیه تشکیل می‌شد آثار فاخری در کشورهای اسلامی ساخته می‌شد.

این فیلمساز سوری بیان کرد: در جهان اسلام دغدغه‌ها و چالش‌های مشترک بسیاری هست و ما راهی جز حرکت به سوی ساخت آثار سینمایی با موضوعات مشترک نداریم. مسئله اسرائیل و فلسطین یکی از این مسائل مشترک جهان اسلام است. می‌توان با ایجاد اتحاد میان کشورهایی از جهان اسلام که آرمان‌های مشترکی داریم متحد شویم و حرف خود را به گوش جهان برسانیم. این جشنواره قدمی بزرگ در راستای رسیدن به این هدف است.

سینمای جهان اسلام به موضوعات روز بپردازد

حمید الامری، رئیس جمعیت سینمای عمان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: همزمان با ظهور سینمای غرب، سینمای کشورهای اسلامی سیری نزولی را طی کرد. یکی از موانع گسترش سینمای اسلام در سطح جهان، ایجاد تشتت و تفرقه بین کشورهای اسلامی بود. به دلیل هم‌فکر نبودن کشورهای اسلامی نتوانستیم سینمایی قوی در جهان عرضه کنیم.

وی اظهار کرد: دلیل دیگر سیر نزولی سینمای جهان اسلام این بود که کل جهان اسلام تحت تاثیر تولیدات تمدن غرب بوده است و تنها ایران است که کل بار جهان اسلام را به دوش می‌کشد و تلاش می‌کند با تولید آثار خوب این خلاء را پر کند.

الامری افزود: وقتی ما آثاری با ارزش‌های انسانی والا تولید کنیم، می‌توانیم احساس مشترکی به هر کسی در هر کشوری منتقل کنیم و در نهایت سینمای کشورهای اسلامی نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: در این مسیر باید کشورهای اسلامی در حوزه سینما سرمایه‌گذاری بیشتری کنند. همچنین بهتر است توجهی نیز به تحولات جاری و چالش‎‌های زندگی امروز داشته باشند و تنها در خصوص حوادث تاریخی آثار تولید نکنیم.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا