ردپای یک رودخانه باستانی در عکس‌های مریخ‌نورد «استقامت»



عکس‌هایی که با دوربین مریخ‌نورد «استقامت» ناسا ثبت شده‌اند، نشانه‌هایی را از وجود یک رودخانه عمیق در گذشته سیاره سرخ به نمایش می‌گذارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، تصاویر جدید ثبت‌شده توسط مریخ‌نورد «استقامت»(Perseverance) ناسا نشانه‌هایی را مبنی بر وجود یک رودخانه در مریخ باستانی ارائه می‌دهند که شاید عمیق‌تر و سریع‌تر از آنچه دانشمندان تاکنون در گذشته مریخ دیده‌اند، باشد.

این رودخانه، بخش ی از شبکه‌ای از آب‌راه‌ها بوده که به «دهانه جیزرو»(Jezero Crater) می‌ریخته است. مریخ‌نورد استقامت از زمان فرود خود بیش از دو سال پیش، در حال کاوش در این منطقه است. درک این محیطهای آبی می‌تواند به دانشمندان در تلاش برای جستجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی کمک کند که شاید در سنگ‌های مریخ حفظ شده باشند.

مریخ‌نورد استقامت در حال کاوش بر فراز توده‌ای متشکل از سنگ‌های رسوبی به شکل بادبزن است که ۲۵۰ متر ارتفاع دارد و لایه‌های منحنی آن نشان‌دهنده جریان آب در گذشته هستند. یکی از پرسش‌هایی که دانشمندان می‌خواهند به آن پاسخ دهند، این است که آب در جریان‌های نسبتا کم‌عمق وجود داشته است یا یک سیستم رودخانه‌ای قوی‌تر.

جریان‌های نسبتا کم‌عمق به آنچه که مریخ‌نورد «کنجکاوی»(Curiosity) ناسا شواهدی از آن را در «دهانه گیل»(Gale Crater) پیدا کرده است، نزدیک‌تر هستند اما دو عکس جدید که از صدها تصویر ثبت‌شده توسط دوربین «مستکم-زد»(Mastcam-Z) مریخ‌نورد استقامت به دست آمده‌اند، مورد دوم را نشان می‌دهند و سرنخ‌های مهمی را به نمایش می‌گذارند. این سرنخ‌ها، دانه‌های درشت رسوب و قلوه‌سنگ‌ها هستند.

«لیبی آیوز»(Libby Ives)، پژوهشگر «آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا که شش ماه گذشته را برای تجزیه و تحلیل عکس‌های سطح سیاره سرخ صرف کرده است، گفت: آنها نشان‌دهنده وجود یک رودخانه پرانرژی در گذشته هستند که مواد زیادی را حمل می‌کرده است. هرچه جریان آب قوی‌تر باشد، راحت‌تر می‌تواند قطعات بزرگ‌تری از مواد را جابه‌جا کند. دیدن سنگ‌های سیاره‌ای دیگر و فرآیندهایی که بسیار آشنا هستند، لذت‌بخش بود.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا