رزمایش ارتش چین در آب‌ها و حریم هوایی جزیره جنجالی تایوان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ارتش چین در آب‌های تایوان و حریم هوایی این جزیره رزمایش‌های نظامی انجام داد. شیء یی، سخنگوی فرماندهی ارتش چین در این ارتباط گفت: «ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) تمرینات نظامی را روز یکشنبه در آب‌ها و حریم هوایی تایوان به منظور آزمایش اثربخشی رزمی نیروهای چینی برگزار کرد.»

این سخنگوی ارتش چین در بیانیه‌ای گفت: «در ۸ ژانویه، فرماندهی گشت‌های رزمی مشترک، انواع مختلف تمرینات نظامی عملی را در دریا و حریم هوایی اطراف جزیره تایوان انجام داد.»

در این بیانیه آمده است که هدف از این رزمایش بررسی توانایی‌های رزمی مشترک نیروها و مقابله قاطعانه با اقدامات تحریک آمیز نیروهای خارجی و تحرکات جدایی طلبان حامی استقلال تایوان بوده است.

اوضاع در اطراف جزیره تایوان پس از آن تشدید شد که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل ماه اوت سال گذشته از این جزیره پرچالش بازدید کرد. پکن سفر پلوسی را ژست حمایت از جدایی طلبی عنوان کرد و چنین سفری را محکوم کرد و پس از آن تمرینات نظامی گسترده‌ای را در مجاورت این جزیره به راه انداخت. همچنین از آن زمان تاکنون چندین کشور از جمله فرانسه، آمریکا و ژاپن، هیئت‌های خود را به جزیره تایوان اعزام کرده اند که باعث افزایش تنش در تنگه تایوان شده است.

تایوان که از سال ۱۹۴۹ به طور مستقل از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود، همچان محل مناقشه دولت چین است. پکن این جزیره را استان داخلی خود می‌داند، در حالی که تایوان خود را خودمختار می‌داند، هرچند هنوز از اعلام استقلال خودداری کرده است. پکن با هرگونه تماس رسمی کشورهای خارجی با تایوان مخالف است و حاکمیت چین بر این جزیره را غیرقابل انکار می‌داند.

برگزاری مانور نظامی در اطراف تایوان در حالی است که علی‌رغم محدودیت‌های شدید کرونایی در چین، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در حال برنامه‌ریزی برای سفر «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه این کشور به پکن، در هفته‌های آینده است. اعلام سفر وزیر خارجه آمریکا به چین، پس از سفر اخیر هیئت بلندپایه آمریکا به پکن انجام می‌شود. سفر این هیئت بلندپایه، مقدمه و آماده‌سازی برای سفر آنتونی بلینکن بود.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، «دانیل کریتنبرینک»، دست‌یار وزیر امور خارجه در امور شرق آسیا و اقیانوسیه و «لورا روزنبرگر»، مدیر ارشد شورای امنیت ملی چین و تایوان، از ۱۱ تا ۱۴ دسامبر (۲۰ تا ۲۳) به چین، کره جنوبی و ژاپن سفر کردند. «شیء جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین و «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در اندونزی با هم دیدار و درباره مسئله تایوان و کره شمالی گفت‌وگو کرده بودند.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا