رشته‌های علوم‌انسانی مورد کم‌لطفی قرار گرفته‌اند



رئیس دانشگاه شیراز گفت: اگر بخواهیم پیشرفت به معنای واقعی را تجربه‌کنیم باید بهترین استعدادهای کشور را به سمت علوم‌انسانی سوق دهیم. اگر صاحب‌نظر خوب در حوزه علوم‌انسانی داشته باشیم،این موضوع می‌تواند در مسیر رشد و ارتقاء جامعه نقش داشته باشد. رشته‌های علوم‌انسانی مورد کم‌لطفی قرار گرفته‌اند؛ اگر این شرایط اصلاح شود، نتایج اثربخشی به ارمغان می‌آورد.

دکتر محمد مؤذنی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره توسعه رشته‌های علوم‌انسانی گفت: رشته‌های علوم‌انسانی از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار نیستند و اهمیت آنها به خوبی توصیف نشده است. اگر قرار است که توسعه و تحولی در کشور اتفاق بیافتد، بنا و مبنای آن رشته علوم‌انسانی است.

وی تصریح کرد: مادامی که رشته‌های علوم‌انسانی اصلاح نشوند، نمی‌توان وضعیت و شرایط در کشور را اصلاح کرد. من بر این باور هستم، نخبگان باید در رشته‌های علوم‌انسانی مشغول تحصیل شوند؛ اگر جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، حقوق‌دانان و اقتصادانان خوبی داشته باشیم، می‌توانیم جامعه را اصلاح کنیم. توسعه علوم‌انسانی می‌تواند زمینه‌ساز رشد و ارتقاء سایر گرایش‌ها و رشته‌ها شود.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه باید شرایطی ایجاد شود که دانش‌آموزان به اهمیت علوم‌پایه پی‌ببرند، تصریح کرد: به طور قطع، علوم‌پایه زیربنای دیگر علوم به حساب می‌آیند و پیشرفت هر علمی در گرو حیات و توسعه علوم‌پایه است. تحول و ارتقاء پایه به معنای تضمین توسعه و ارتقاء دیگر علوم است. اگر بتوانیم اهمیت رشته‌های علوم‌پایه را برای دانش‌آموزان و به ویژه افرادی که توانایی بیشتری دارند، یادآوری کرده و آنها را به سمت علوم‌پایه هدایت کنیم، می‌توانیم افراد را جذب رشته‌هایی از این دست کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تحصیل بدون کنکور در مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌تواند برای نخبگان اجرایی شود تا اگر دانشجویان نخبه بتوانند دوره دکتری را با موفقیت سپری کنند و شرایط عمومی لازم را داشته باشند، به عنوان عضو هیئت‌علمی جذب‌شوند. در تلاش هستیم، دانشجویانی که به معنای واقعی جزو افراد برتر جامعه هستند، بدون آزمون ورودی به مقاطع تحصیلی بالاتر واردکنیم. دانشگاه شیراز، در تمام رشته‌هایی که در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد؛ مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری را هم ارائه می‌دهد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا