رفتار غیر انسانی علی اف در قبال «لاچین» قابل تحمل نیست



یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خاطرنشان کرد: استمرار مسدودسازی مسیر لاچین به منزله نسل کشی ارامنه، این بار توسط جمهوری آذربایجان تلقی شده و باید هر چه سریعتر روس‌ها را نسبت به عواقب چنین رخداد تلخی هوشیار کرد.

کیومرث یزدان پناه در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود درباره این که تداوم بسته شدن کریدور لاچین از سوی باکو چه تبعاتی خواهد داشت؟ گفت: قبل از هر چیز باید به این موضوع مهم اشاره کنم که این منطقه یعنی منطقه قفقاز در آینده نظم جهانی، نقش حاشیه‌ای خواهد داشت. ما باید متوجه عمق تحولات در سطوح مختلف منطقه‌ای و جهانی باشیم تا بیشتر از این گرفتار نشویم.

وی معتقد است: اگر راهبردهای ما در سطوح داخلی و خارجی با جایگاه و عظمت ژئوپلیتیک ما هماهنگ بود، مقامات کشورهای منطقه از عراق گرفته تا امارات، ترکیه و جمهوری آذربایجان به خود اجازه گفتمان خطرناک و هزینه ساز را نمی‌دادند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه افزود: سیاست خارجی مطلوب و دیپلماسی موثر فقط ژست گرفتن و عکس انداختن و سفرهای بی ثمر نیست. جمهوری آذربایجان در منطقه پشتش به ترکیه و خارج از منطقه به آمریکا گرم است و از درگیری روسیه با جنگ اوکراین نهایت بهره برداری را می کند. وگرنه این اقدامات در توان جمهوری آذربایجان به تنهایی نیست.

یزدان پناه خاطرنشان کرد: مدخل‌نشینان باکو مامور اجرای پروژه‌ای هستند که پایه آن را تهدیدات قومی شکل می‌دهد و این پروژه را تحت ماموریت جدید در راستای تحقق تغییرات ژئوپلیتیکی دنبال می‌کنند. این کار رهبران سبک مغز آذربایجان، تخم نفرتی را در قفقاز خواهد کاشت که در نهایت دامن خود آنها را فرا خواهد گرفت. شک نکنید اگر روزی ارمنستان قدرت بگیرد، جمهوری آذربایجان را به واسطه همه رفتارهای فعلی و قبلی‌اش با خاک یکسان خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل  درباره درخواست وزیر خارجه روسیه از جمهوری آذربایجان مبنی بر بازگشایی کریدور لاچین گفت: واکنش لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در برابر اقدامات تنش زای باکونشینان در مرزها با ارمنستان و بستن نقطه مرزی لاچین نشان دهنده کنشگری نه چندان جدی مسکو نسبت به تحولات این منطقه و پیامدهای آن است که سطح واکنش های غیر راهبردی روسیه البته دلایل خاص خود را دارد. 

وی تصریح کرد: مهمترین دلیل این است تا زمانی که روس‌ها از بحران اوکراین و نواحی غربی خود خارج نشده‌اند، مناطقی مثل قره‌باغ و نقاط گذرگاهی آن برای روس‌ها چندان اهمیت نخواهد داشت. با وجودی که روس‌ها می‌دانند تغییرات مرزی در این مناطق و تحرکات غیر عقلانی حاکمان باکو، تا چه اندازه برای ایران آزار دهنده و تا چه حد منشاء سوء استفاده‌های آنکارا و تل آویو و واشنگتن است، اما به هر دلیلی فعلا آن را اولویت خود نمی داند. وگرنه اگر روس‌ها ورود جدی و محکم به اتفاقات منطقه داشته باشند، ما شاهد بلندپروازی‌های متوهم گونه الهام علی اف و سوء استفاده دیگران از این منطقه نخواهیم بود.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه ادامه داد: استمرار مسدودسازی مسیر لاچین به منزله نسل کشی ارامنه، این بار توسط جمهوری آذربایجان تلقی شده و باید هر چه سریعتر روس‌ها را نسبت به عواقب چنین رخداد تلخی هوشیار کرد. رفتار غیر انسانی علی اف و دیگر سران این کشور نسبت به مردمان منطقه و ۱۲۰ هزار ارمنی تحت محاصره به هیچ وجه قابل توجیه و تحمل نبوده و اگر اقدامی صورت نگیرد، مرگ خاموش در این منطقه رخ خواهد داد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا