رفع چالش اجرای طرح جذب نخبگان در دانشگاه‌ها با ۵ امضایی شدن آیین‌نامه



وزیر علوم در خصوص چالش‌های موجود در اجرای طرح جذب نخبگان در دانشگاه‌ها به عنوان اعضای هیات علمی، گفت: در آیین‌نامه قبلی که بنیاد ملی نخبگان تصویب کرده بود، وزارت علوم دیده نشده بود که عدم حضور وزارت علوم موجب می‌شود دانشگاه‌ها تمکن نکنند؛ اما این طرح اکنون با ۵ امضاء به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده که با ۵ امضایی شدن آیین‌نامه جذب نخبگان در دانشگاه‌ها این مشکل رفع خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل امروز در نشستی با عنوان «گفت‌وگوی نخبگان» که با حضور قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان و ۵۶ نفر از نخبگان برگزیده طرح شهید چمران (ویژه دانشجویان پسا دکتری)، طرح کاظمی آشتیانی(انتخاب اعضای هیات علمی)، طرح شهید وزوایی(حمایت از دانشجویان مقطع دکتری) و طرح احمدی روشن(طرح مساله محور) و طرح شهید شهریاری بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، خطاب به نخبگان با تاکید بر اینکه آنها در عنفوان جوانی از خدا چیزهای کوچکی نخواهند، افزود: در سال ۸۳_۸۲ آماری از خروج نخبگان به دستم رسید و من مقاله‌ای در زمینه مهاجرت ژن‌ها را تدوین کردم.

وی ادامه داد: در این مقاله تاکید کردم وقتی فرد نخبه می‌شود، علاوه بر محیط، ژن نیز خمیر مایه اصلی نخبگی آنها است و وقتی آنها از کشور خارج می‌شوند، در واقع ژن‌های نخبه از کشور خارج می‌شوند و متعاقب آن کشورهای پذیرنده نخبگان در حوزه‌های علمی پیشتاز و کشورهای نخبه گریز از نظر علمی پیرو خواهند شد.

وزیر علوم تاکید کرد: بر این اساس اعتقاد دارم نخبگی محدود به مرزهای جغرافیایی نمی‌شود و متعلق به کل جامعه بشری است و وقتی نخبگان از جایی که ریشه دارند، خارج می‌شوند، طبیعی است که زیست بوم نخبگی آنها متضرر خواهد شد؛ از این رو نگاه ما به نخبگان رویکرد راهبردی و نگاه به آینده است.

وی از تدوین طرح‌های نوین در حوزه نخبگی خبر داد.

چالش‌های جذب نخبگان در دانشگاه‌ها 

زلفی گل در این باره گفت: برای رفع این چالش‌ها آیین‌نامه جذب نخبگان در دانشگاه‌ها به عنوان عضو هیات علمی، با ۵ امضاء به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.

وی ادامه داد: این آیین‌نامه به امضای وزارتین علوم و بهداشت، آموزش و پرورش،  معاونت علمی ریاست‌جمهوری و دانشگاه آزاد رسیده است.

طولانی بودن مسیر جذب نخبگان در دانشگاه‌ها

وزیر علوم در خصوص طولانی بودن جذب نخبگان در دانشگاه‌ها، توضیح داد: برای رفع این چالش اخیرا مصوبه‌ای از شورای عالی جذب دریافت کردیم که بر اساس آن به محض تایید فرد، دانشگاه‌ها مکلف هستند قرارداد را منعقد کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که حقوق اعضای هیات علمی تا رسیدن استعلام‌ها معطل می‌ماند، از این رو از دانشگاه‌ها خواسته شده حقوق آنها تا رسیدن نتایج استعلام‌ها پرداخت شود.

وی با اشاره به انتقادات ارائه شده در خصوص عدم پذیرش دانشگاه‌ها، گفت: در آیین‌نامه قبلی که بنیاد ملی نخبگان تصویب کرده، وزارت علوم دیده نشده بود و عدم حضور وزارت علوم، موجب می‌شود دانشگاه‌ها تمکن نکنند.

زلفی گل ادامه داد: با ۵ امضایی شدن آیین‌نامه جذب نخبگان در دانشگاه‌ها این مشکل رفع خواهد شد.

پیشنهاد وزیر علوم برای حل مسکن نخبگان

وزیر علوم در خصوص مشکلات موجود در تأمین مسکن نخبگان، گفت: برای حل این مشکل راهکارهایی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به اختصاص اراضی بلا استفاده دانشگاه‌ها به این امر اشاره کرد.

وی اختصاص خانه‌های سازمانی در پردیس‌های دانشگاه‌ها را از دیگر راهکارهای این حوزه نام برد و ادامه داد: نمونه این اقدامات در دانشگاه صنعتی اصفهان است که با اختصاص خانه‌های ویلایی به اساتید جذب شده تا ۳۰ سال این مشکل را مرتفع کرده است.

زلفی‌گل یادآور شد: این طرح می‌تواند الگویی باشد و در کل دانشگاه‌ها تسری یابد.

تشکیل بنیاد ملی نخبگان 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به روند خروج نخبگان در سال ۸۳، گفت: در آن سال‌ها برای آنکه عمق اثرات خروج نخبگان از کشور را به مسؤولان نشان دهم، مقاله‌ای نوشتم، ضمن آنکه در جلسه دیدار با مقام معظم رهبری این موضوع را اعلام کردم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری دستور تاسیس بنیاد ملی نخبگان را صادر کردند و کارهای اولیه راه‌اندازی این نهاد را پیگیری کردم.

آیین‌نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های دولتی

زلفی گل خاطر نشان کرد: آیین نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی در هیات دولت ارائه شده و در صورت تایید شاهد جذب هر چه بیشتر نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم بود. 

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا