روابط با ایران، تاریخی است/ حمایت تهران از روند سیاسی در عراق – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری المعلومه، نخست وزیر عراق در گفتگو با نشریه «بیلد» آلمان، با بیان اینکه چهارشنبه هفته آینده بنا به درخواست «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان به این کشور سفر خواهد کرد، درباره موضوعات مختلف از جمله روابط ایران و عراق و سیاست منطقه‌ای بغداد سخن گفت.

«محمد شیاع السودانی» در این مصاحبه مطبوعاتی با اشاره به روابط کشورش با ایران گفت: روابط با ایران تاریخی است و دو کشور بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. ما با ایران اشتراکات دینی، فرهنگی و اجتماعی داریم.

وی تصریح کرد: ایران از زمان تغییر حکومت در عراق در سال ۲۰۰۳ از روند سیاسی در کشور ما حمایت و به عراق در جنگ با گروه‌های تروریستی داعش کمک کرد. روابط با ایران مثبت است و در چارچوب مدیریت همکاری و حمایت به دور از دخالت در امور داخلی یکدیگر جریان دارد.

نخست وزیر عراق تأکید کرد: عراق همچنین ابتکاراتی را برای ایجاد پل ارتباطی بین ایران و کشورهای عربی اتخاذ کرده است. به نظر من کاهش تنش‌ها و نزدیکتر کردن دیدگاه‌ها به نفع عراق است، زیرا این امر بر امنیت کشور ما و امنیت منطقه تأثیر مثبت خواهد داشت.

السودانی در ادامه درباره روابط منطقه‌ای عراق و موضع دولت در قبال سیاست محوربندی گفت: عراق از سیاست محوربندی در منطقه و جهان به دور است و بر اصل روابط متوازن با کشورهای همسایه استناد می‌کند. ما در عین حال ایده‌هایی را برای دستیابی به مشارکت‌های اقتصادی پیشنهاد می‌کنیم تا عراق نقطه تلاقی کشورهای منطقه مطابق با منافع مشترک همه باشد.

نخست وزیر عراق در گفتگو با نشریه آلمانی بیلد، بر حمایت نکردن دولت از بازگشت اجباری آوارگان عراقی به ویژه از آلمان تأکید و خاطرنشان کرد: وضعیت امنیتی در عراق باثبات است و هسته‌های باقی مانده داعش دیگر توانایی تصرف زمین یا اشغال شهرها را ندارند.

وی همچنین اتخاذ آرامش و گفتگو برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین را ضروری دانست و گفت: پیامدهای این جنگ در مرزهای دو کشور حتی اروپا، بلکه تمام جهان متوقف نشده است. و ما در عراق از این جنگ که منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در سطح جهانی شد، آسیب دیدیم و به وضوح بر ما تأثیر گذاشت.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا