روسیه با وجود برخی نگرانی‌ها درباره افغانستان روابطش با طالبان را حفظ می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “ضمیر کابلوف” نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه و مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که مقامات مسکو نگران روند اوضاع در افغانستان، بویژه در رابطه با رعایت حقوق بشر در این کشور هستند.

کابلوف در مصاحبه با شبلکه تلویزیونی «راسیا-24» در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «مسلماً ما نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر، نگرانی‌های خاصی در رابطه با وضعیت سیاسی-نظامی ، رعایت اصول اساسی و حقوق بشر در افغانستان هستیم. ولی در عین حال ضروری است تا ویژگی‌های خاص، فرهنگ و عقاید مذهبی ملت افغانستان را نیز مورد توجه قرار داد و از تلاش برای تحمیل دموکراسی و اعمال فشار برای دست برداشتن از فرهنگ خود اجتناب ورزید.»

این دیپلمات بلندپایه با اشاره به اینکه مقامات مسکو امیدوارند که حکومت جدید در افغانستان رفتارهایی متمدنانه از خود نشان دهند، از آمادگی روسیه برای مشارکت در تلاش‌های بین المللی در جهت بازسازی اجتماعی و اقتصادی در این کشور خبر داد.  

نماینده  ویژه پوتین در امور افغانستان ادامه داد: « در عین حال طرف روسی از کشورهای غربی می‌خواهد تا ذخایر طلا و ارز افغانستان در بانک‌های خارجی را مسدود نکنند و از ایجاد مشکلات مضاعف برای ملت افغانستان خودداری کنند.»

کابلوف همچنین ابراز امیدواری کرد که سلاح‌های آمریکایی باقی مانده در افغانستان به انبارها برده شود و برای آغاز یک جنگ داخلی دیگر مورد استفاده قرار نگیرد. به گفته وی، طرف روسی نگران سرنوشت این سلاح‌ها نیز هست.

روسیه حفظ روابط عادی با حکومت جدید افغانستان را ضروری می‌داند

این مقام وزارت خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سئوال دیگری، اعلام کرد که این کشور با جنبش طالبان که قدرت در افغانستان را بدست گرفته‌، روابط برقرار خواهد کرد و معتقد است که حمایت از حفظ روابط عادی با مقامات جدید کابل ضروری است.

ضمیر کابلوف توضیح داد: «اولاً ما از هم اکنون با حکومت جدید در افغانستان ارتباط فعالی برقرار کرده‌ایم و سفارت ما در کابل با نمایندگان جنبش طالبان تماس‌هایی داشته و ما در آینده نیز به این کار ادامه خواهیم داد. ضمن اینکه ما از حفظ روابط عادی با هر دولتی در این کشور حمایت می‌کنیم و این مسئله را ضروری می‌دانیم و برقراری این تماس‌ها، به وجود نگرانی‌های ما از روند اوضاع در افغانستان ارتباطی ندارد.»

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا