رویین‌تن: بزرگان سینما را فراموش نکنیم

علی رویین‌تن که این روزها مشغول نوشتن فیلمنامه‌ای درباره کروناست می‌گوید، بسیاری از کسانی که در سینمای دیجیتال امروز مشغول هستند خبر ندارند که در گذشته چه افرادی برای ارتقای سینما کار کردند و «دیگران تومانیان» یکی از آن‌ها بود که در سکوت خبری از دنیا رفت.

«دیگران تومانیان» یکی از متخصصان لابراتور در سینمای ایران پیش از دوران دیجیتال بود و امور فنی فیلم‌های سینمایی مطرحی را انجام داده است. او  چند روز قبل در سن 75 سالگی از دنیا رفت و علی رویین‌تن – یکی از دوستان و همکارانش – از رفتن غریبانه کسانی که خدمات زیادی به سینمای ایران کرده‌اند افسوس می‌خورد.

این کارگردان در گفت‌وگویی با ایسنا بیان می‌کند: خدا آقای تومانیان را رحمت کند. او در زمانی که سینمای ایران دیجیتال نشده بود، یکی از مفاخر لابراتوار ایران بود. آن زمان  وقتی میخواستیم فیلم بسازیم، اگر طرح‌های جالبی داشتیم دو، سه بودند که باید دست به دامان آن‌ها می شدیم تا کار ما راه بیفتد و یکی از آن‌ها آقای تومانیان بود.

او ادامه می‌دهد: شاید نسل جوان که از سینمای دیجیتال بهره می‌برد خبر نداشته باشند که چنین افرادی برای ارتقای سینما بزرگواری‌ها و رشادت‌های زیادی کردند. آقای تومانیان در بعضی فیلم‌ها کارهایی کرده  که همین الان با تکنولوژی‌های جدید نمی‌توان به آن دست پیدا کرد ولی او با تکنولوژی قدیم بدون نرم افزارهای امروزی به آن‌ها می‌رسید.

رویین‌تن با اشاره به اینکه بیش از یک سال بود که دیگران تومانیان در بستر بیماری بود، تاکید می‌کند که نباید کسانی که سال‌ها نقشی مهم در سینما داشتند فراموش شوند و در همین راستا خودش تلاش می‌کند هر از چندی از بعضی بزرگانی که مدت‌هاست خبری از آن‌ها نیست  احواپرسی کند.

کارگردان فیلم‌های «دل‌شکسته» و «زمهریر» در پاسخ به اینکه خودش در یک سال و نیم کرونایی مشغول چه کاری بوده است؟ می‌گوید: فعلا در حال تکمیل فیلمنامه‌ای به نام «عشق جامه‌گان» هستم که اگر خدا مدد کند، شاید تا یک ماه آینده فیلمبرداری آن را شروع کنیم. این فیلم سینمایی درباره مدافعان سلامت و کادر درمان است که می‌خواهم آن را به روح همه بزرگان و هنرمندانی که بخاطر کرونا رفتند به خصوص پرویز پورحسینی، فرشته طائرپور و علی انصاریان تقدیم کنم.

او اضافه می‌کند: در این دو سال فیلمنامه شهید ابراهیم هادی را نوشتم که تحقیق و پژوهش و نگارش بسیار سختی داشت ولی فکر می‌کنم دوستان (در شورای پروانه ساخت) آن شهیدی را که من نوشتم، خیلی خوششان نیامد و هنوز شرایط برای ساخت آن مهیا نیست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا