رکورد ۸ سال گرم برای زمین



بنابر داده‌های سرویس تغییرات آب‌وهوایی برنامه “کوپرنیک” اتحادیه اروپا، هشت سال گذشته گرم‌ترین سال‌هایی بوده‌اند که ماهواره‌ها، آنها را ثبت کرده‌اند و سال ۲۰۲۲ نیز پنجمین سال گرم ثبت‌شده در سطح جهانی بوده است. 

به گزارش ایسنا، «کوپرنیک» یک برنامه رصد زمین و فراهم‌کننده داده‌ها و اطلاعات برای درک تغییرات آب‌وهوایی و پیش‌بینی وضعیت هوا است.

گزارش جدید این برنامه جهانی نشان می‌دهد که کره زمین به‌ دلیل تولید روبه‌رشد گازهای گلخانه‌ای به روند گرم شدن ادامه خواهد داد.

میانگین دمای هر یک سال از هشت سال گذشته، بیش از یک سانتی‌گراد در مقایسه با دمای پیش از انقلاب صنعتی افزایش پیدا کرده است.

مطالعات نشان می‌دهد که در صورت تداوم روند گرم شدن کره زمین، احتمال پیامدهای آب‌وهوایی فاجعه‌بار به‌طور قابل توجهی افزایش می یابد.

میانگین دمای جهانی در سال ۲۰۲۲، حدود سه‌دهم درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بود. سال ۲۰۲۲ همچنین دومین سال گرم ثبت‌شده برای اروپا بعد از سال ۲۰۲۰ بود.

تابستان ۲۰۲۲ در اروپا، گرم‌ترین تابستان در چند قرن اخیر بود. در سال گذشته، چند کشور اروپایی از جمله بریتانیا دماهای بسیار بالایی را تجربه کردند.

به گزارش سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک، مناطقی که گرم‌ترین سال ثبت‌شده خود را در تاریخ تجربه کردند شامل بخش‌های بزرگی از غرب اروپا، خاورمیانه، آسیای مرکزی، چین، شمال غربی آفریقا و شاخ آفریقا می‌شوند.

بنابر گزارش ایندیپندنت، گرمای شدیدی که سال گذشته اغلب نقاط جهان آن را تجربه کردند، به‌خصوص برای پاکستان و شمال هند دشوارتر بود. در طول بهار، نه تنها این دو کشور دمای بسیار بالا و شدیدی را تجربه کردند، بلکه باران‌های سیل‌آسا و ویرانگری را در اواخر تابستان نیز پشت سر گذاشتند. چین مرکزی و شرقی نیز شاهد ثبت شرایط گرم و خشک برای یک دوره طولانی در طول تابستان بود. مطالعات نشان داده‌اند تغییرات آب‌وهوایی و اقلیمی به‌دلیل فعالیت بشر رو به افزایش است.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا