زندیان: برای تحقق بهتر برنامه هفتم باید خلاءها و موانع آن با دقت بیشتری بررسی شود


نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ ضروری است برای رسیدن به اهداف و سیاست‌ های برنامه هفتم کشور به بخشی از موانع و خلاءهایی که مانع تحقق آن شده بپردازیم و با دقت بیشتری آن را بررسی کنیم.

به گزارش ایسنا، علیرضا زندیان در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز دوشنبه (۱۰ بهمن) مجلس شورای اسلامی در رابطه با اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه بیان کرد:‌ تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را می‌توان یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب نامید که علاوه بر حفظ امنیت و تمامیت ارضی میهن عزیزمان نقش بسزایی در عرصه ‌های ملی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داشته و دارد و مصداق این جمله معروف امام خمینی (ره) است که مفرمودند اگر سپاه نبود کشور نیز نبود.

وی با بیان اینکه سپاه مظهر عزت و قدرت کشور و مظهر مبارزه با تروریسم در منطقه است، گفت: بدون تردید پیشنهاد قرار دادن نام سپاه در فهرست ریاکارانه گروه ‌های تروریستی ناشی از تسلیم و تبعیت کورکورانه از سیاست های خصمانه آمریکا علیه انقلاب و بیانگر وابستگی سران اروپا به آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است. بنابراین ضمن محکومیت قاطع اقدام غیر قانونی پارلمان اروپا اعلام می‌ کنیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منسجم‌تر از گذشته از امنیت و آرامش مردم و ثبات منطقه حراست و صیانت می‌کند. در صورت تصویب این اقدام مزورانه در پارلمان اروپا باید مجلس شورای اسلامی نیز مقابله به مثل کند و دولت ‌های اروپایی را حامی تروریست و ارتش‌ های آنها را در گروه‌های تروریستی قرار دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: اقدام بی ‌شرمانه سوزاندن قرآن کریم که معجزه ابدی خاتم پیامبران است بیانگر لجاجت، کج فهمی و در راستای تامین نظر و منافع استکبار جهانی، صهیونیست و در جهت انحراف افکار عمومی از توجه به جنایات صورت گرفته در کشورهای مسلمان بوده را محکوم می‌کنم و قطعا این اقدام موهن که موجب آزار وجدان افراد، مومن و آزادی خواه در جهان گشته خود به عاملی برای تحکیم همبستگی و وحدت کلمه تبدیل خواهد شد.

زندیان اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه کشور جهت تصویب احکام آن در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و از سوی دیگر همه ما و دستگاه ‌های اجرایی و محافل دانشگاهی کاملا واقف هستیم که سیاست‌ های ابلاغی مقام معظم رهبری در هر برنامه توسعه حتی تحقق نسبی نیز نداشته و صرفا از آن به عنوان ابزاری تحت عنوان طرح‌ های بالادست برای تهیه و اجرای بودجه‌ های سالیانه استفاده کرده‌ ایم، لذا بسیار ضروری است که جهت رسیدن به اهداف و سیاست‌ های برنامه هفتم کشور که به سرنوشت برنامه های گذشته دچار نشود به بخشی از موانع و خلاءهایی که مانع تحقق آن شده بپردازیم و با دقت و حساست بیشتری آن را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه استمرار شیوه متمرکز برنامه ریزی توسعه در سطح ملی و کلان کشور یکی از چالش های اساسی پیش روی برنامه های پنج ساله کشور بوده است، تصریح کرد: مداخله قانونی دیدگاه ‌های غیر کارشناسی نیز از این موانع است، گاها به هنگام بررسی قانون برنامه پنج ساله در مجلس پیشنهاد یک نماینده با در نظر گرفتن ملاحظات منطقه‌ ای و نه ملی باعث اضافه یا تعدیل یک ماده قانونی می‌ شود، نمونه بارز آن تغییراتی است که بر جداول کمی  برنامه در مجلس به شیوه رای گیری انجام می‌شود در حالی که این اعداد و ارقام انتخابی نبوده و حاصل محاسبات انجام شده به روش اقتصادسنجی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  شورای اسلامی افزود: عدم استقرار رویکرد آینده پژوهی در نظام تدوین برنامه نیز از موانع تحقق برنامه توسعه محسوب می‌شود. تجربه اجرای برنامه‌ های توسعه گذشته حاکی از آن است که هرگاه شوک پیش بینی نشده ‌ای به اقتصاد کشور وارد می ‌شود و یا هرگاه کمبودی در تامین منابع برنامه های توسعه یا بودجه های سالیانه پیش می ‌آید اولویت های تعیین شده برنامه برای همیشه عوض و یا نادیده گرفته می ‌شود. همچنین عدم توجه به برنامه ریزی‌ های منطقه‌ ای بر مبنای آمایش سرزمین و تقسیم کار ملی بین مناطق مورد توجه قرار نمی ‌گیرد و باعث غفلت از امکانات و ظرفیت‌های هر منطقه شده و بعضا مشاهده می‌کنیم در یک شهرستان با اهرم های سیاسی مسئولین یک کارخانه احداث می‌ شود که نشان می‌ دهد توجهی به سیاست های برنامه پنج ساله نکرده ایم.

زندیان با بیان اینکه برنامه های توسعه ‌ای غالبا در گذشته تخصیص منابع در بخش دولتی داشته‌ اند و در بسیاری از جنبه ‌ها توجهی به بخش خصوصی و نهادها و تشکل ها نشده است، تصریح کرد: عدم وجود برنامه اجرایی و عملیاتی نیز یکی دیگر از موانع است، فقط در کنار متن قانون برنامه توسعه متنی تحت عنوان اسناد پشتیبان شامل رویکردهای کلی حاکم بر برنامه و بخش های متنوع آن منتشر می‌ شود و ضمانت اجرایی برنامه توسعه را مشاهده نکرده ایم. سه سال است که در مجلس از بدنه دولت و سازمان برنامه و بودجه یک نفر نیامد که اهداف و دستاوردهای برنامه ششم را اعلام کند و کسی نیز در بدنه مجلس سوال نکرد جنبه نظارتی مجلس شورای اسلامی کجا رفته است.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا