زیارت راهی برای افزایش سرمایه اجتماعی کشور است


ایسنا/خراسان رضوی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از راهکارهایی که حاکمیت می‌تواند در راستای افزایش سرمایه اجتماعی از آن بهره ببرد، مقوله زیارت است.

امیرحسین بانکی‌پور امروز، سوم بهمن ماه، در نشست ابعاد راهبردی نگارش سند ملی زیارت اظهار کرد: در برخی از موارد انتظاراتی از دولت و حاکمیت وجود دارد که و توقع می‌رود دولت مشخص کند چه برنامه‌ای برای توسعه زیارت دارد و قرار است چه خدمتی برای امام رضا(ع) انجام دهد.

وی افزود: در کشور ما خلاهای جدی در زمینه‌های مختلف وجود دارد؛ چه‌بسا کلید حل بسیاری از مشکلات زیارت باشد. سرمایه اجتماعی کشور ما از ۱۰ سال پیش کاهش یافته و روز به روز نیز در حال کاهش است اما با این وجود سرمایه اجتماعی امام رضا(ع) کم نشده است.

عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فراگیری محبت امام رضا(ع) میان تمام مردم گفت: تمام گروه‌ها، افراد و اقشار در این حلقه جا می‌گیرند؛ حتی کسانی که به بسیاری از مسائل مذهبی پشت کردند، به امام رضا(ع) معتقد هستند.

وی ادامه داد: در حرم مطهر رضوی تنها با قشر مذهبی یا انقلابی روبه‌رو نیستیم. سرمایه اجتماعی کشور که در دیگر نهادها مانند صداوسیما نیز از دست رفته است.

بانکی‌پور با تاکید بر گستره وسیع زیارت و تک‌مقوله نبودن آن بیان کرد: یکی از راهکارهایی که حاکمیت می‌تواند در راستای افزایش سرمایه اجتماعی از آن بهره گیرد، مقوله زیارت است. با استفاده از آن می‌توان ضعف در سرمایه اجتماعی، معرفتی، تربیتی و فرهنگی را برطرف کرد.

وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات خوبی در زمینه توسعه حرم مطهر رضوی صورت گرفت و مسائل پیرامون حرم تنوع بیشتری یافت. این عرصه سیر رشد مشخصی داشته و دچار افول نشده است. در مقایسه حرم امام رضا(ع) و دیگر امامان نیز شاهد پیشرفت‌های زیرساختی و توسعه‌ای هستیم.

حرم امام رضا(ع) باید کانون اتصال سرمایه اجتماعی و تربیتی جامعه باشد

بانکی‌پور گفت: اکنون در این عرصه نیازمند جهش بزرگ فرهنگی و اجتماعی هستیم که حرم امام رضا(ع) کانون اتصال سرمایه اجتماعی و تربیتی جامعه شود؛ در واقع این بارگاه باید ظرفیتی برای بهبود گردشگری کشور شود.

وی افزود: ایران به دلیل برخی از محدودیت‌ها و قوانین نمی‌تواند وارد رقابت با دیگر کشورها شود اما وجود مرقد امام رضا(ع) نقطه تمایز و ظرفیتی بزرگ است. در این دوره از دولت فرصت خوبی ایجاد شد تا حرکتی تمدنی بر محور فرهنگ رضوی شکل گیرد.

بانکی‌پور عنوان کرد: ما شاهد این هستیم که با افزایش وسعت حرم مطهر رضوی باز هم جمعیت بیشتری به حرم می‌آیند و هر چه حرم وسیع‌تر شده، زائران بیشتر می‌شوند.

حرم امام رضا(ع) ظرفیتی برای افزایش گردشگری ورودی

وی در خصوص نقش مشهد در افزایش گردشگر ورودی بیان کرد: مشهد می‌تواند با استفاده از ظرفیت زیارت امام رضا(ع) گردشگران و زائران خارجی را جذب کند که در نتیجه آن می‌توان با استفاده از ظرفیت این بارگاه مساله ایران‌ستیزی را حل کرد. این مورد یک سرمایه خدادادی است که تنها بخش اندکی از آن استفاده شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با این نگاه باید برای فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد برنامه‌ریزی کرد. این فرودگاه پس از فرودگاه‌های تهران سومین فرودگاه کشور با بازده اقتصادی است؛ باید زیرساخت‌های این فرودگاه برای جذب ظرفیت بیشتری از زائران آماده شود.

رسانه رضوی از دیگر ظرفیت‌هایی است که باید در مشهد ایجاد شود

وی ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیت‌هایی که باید در مشهد ایجاد شود رسانه رضوی است. باید شبکه‌ای بین‌المللی شکل گیرد، زیرا امام رضا(ع) محدود به ما نیست.

بانکی‌پور با تاکید بر اینکه نباید جریان سند زیارت محدود به مشهد بماند، عنوان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های کشور حرم حضرت معصومه(س) و شاهچراغ است. با اتصال این امکان زیارتی به هم می‌توان شبکه‌ای از جاذبه‌های زیارتی تشکیل داد. می‌توان زائرین بین‌المللی را در قالب تور به دیگر شهرهای مهم زیارتی کشور برد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های شهر مشهد این است که بتوانیم جریان پیاده‌روی اربعین را به ۲۸ صفر متصل کنیم. ماجرای اربعین نباید در عراق بماند و می‌توان با ایجاد فرصت و شرایط مناسب زائرین اربعین را به سمت مشهد سوق داد.

بانکی‌پور با بیان اهمیت حرکت در مسیر تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی گفت: یکی از نکاتی که نیاز به ظرافت و دقت بالایی دارد نحوه درست تبلیغ فرهنگ و ارزش‌های انقلابی است. باید طوری این ارزش‌ها در حرم مطهر تبلیغ شود که فراگیری آن از دست نرود و افراد با این مکان احساس بیگانگی نکنند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا