سبقت مصرف انرژی تجدیدپذیرها نسبت به سوخت‌های فسیلی تا ۲۰۵۰



به گفته رییس مرکز امور بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق وزارت نیرو، میزان مصرف انرژی از ۲۰ درصد فعلی به ۵۰ درصد در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید و در سال ۲۰۵۰ حدود ۵۰ درصد کل برق مصرفی با منبع تجدیدپذیرها تولید خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی فرحناکیان امروز در وبینار فرصت‌های ایران در حوزه دیپلماسی انرژی الکتریکی که در محل فرهنگستان علوم برگزار شد، گفت: بر اساس پیش بینی‌های جهانی میزان مصرف انرژی از ۲۰ درصد فعلی به ۵۰ درصد در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.

وی ادامه داد: همچنین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد روند مصرف انرژی در کشورهای اروپایی، امریکا و ژاپن روند کاهشی خواهد داشت و در سایر کشورها روند افزایشی دارد.

فرحناکیان با بیان اینکه روند مصرف زغال سنگ کاهشی بوده و یا افزایش ناچیزی خواهد داشت، ادامه داد: در زمینه ظرفیت تولید برق، تولید برق اتمی و گاز طبیعی روند افزایشی خواهد داشت و تولید برق زغال سنگی نیز به دلیل ارزان بودن روند افزایشی دارد و نمونه آن کشور چین است.

رییس مرکز امور بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق وزارت نیرو، اضافه کرد: از نظر میزان مصرف انرژی برق نیز از سال ۲۰۵۰ سهم مصرف انرژی برق تجدیدپذیر به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ حدود ۵۰ درصد کل برق مصرفی با منبع تجدیدپذیرها تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه میزان برق مصرفی روند افزایشی دارد، یکی از دلایل آن را توسعه برق‌رسانی دانست و یادآور شد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد شهرهای کشور به شبکه برق با کیفیت متصل شده‌اند، ضمن آنکه ۹۸ درصد روستاهای کشور نیز به شبکه توزیع برق متصل شده‌اند.

فرحناکیان، توسعه خودروهای الکتریکی را از دیگر دلایل افزایش مصرف برق به عنوان سوخت پاک ذکر کرد و افزود: در صورتی که منبع تولید انرژی برق نیز از منابع تجدیدپذیر باشد، انرژی مصرفی، سبز خواهد بود.

دبیر ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران با ۶ کشور همجوار، توسعه سیستم‌های سرمایشی را از دیگر علل افزایش مصرف برق نام برد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا