سردار جلالی خبر داد؛ تولید سامانه‌های پدافند سایبری با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل  طی سخنانی در پنجمین جشنواره علمی سلمان فارسی سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه نگاه به آینده تهدیدات کار سختی است، اظهار کرد: ما در دهه پیش وقتی برآورد می‌کردیم که تغییر سایبری داریم یا نه به این نتیجه می‌رسیدیم که چنین تهدیدی وجود ندارد اما امروز تهدیدات سایبری از جدی‌ترین تهدیدات علیه کشور است.

وی افزود: سیاسیون آمریکا عناصر علمی نیستند که رویکردی علیه ما تولید کنند بلکه اتاق فکرها این کار را می‌کنند و آنان راهبردهای تولیدی این اتاق‌ها را اجرا می‌کنند. بنابراین وقتی فناوری‌ها در قالب زیرساخت‌ها و خدمات جدید وارد کشور می‌شود، منجر به این می‌شود که در تبادل داده‌ها هوشمند و تبادل‌پذیر می‌شوند و نفوذ از همین‌جا وارد کشور می‌شود.

جلالی گفت: اگر ما چشم خود را ببندیم و از هر فناوری تازه‌ای به صرف جدیدتر بودن استفاده کنیم آن وقت می‌توان دید که این فناوری‌ها که در ذات خود هوشمند هستند به زیرساخت‌ها وارد می‌شوند و شبکه اطلاعات ما را در بر می‌گیرند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور یادآور شد: ما اگر ملاحظات جدید برای پدافند غیرعامل تعریف کردیم و مثلاً شهر هوشمند را در نظر گرفتیم، در پایه دانشی عقب ماندگی داریم و در عین حال سعی می‌کنیم تهدیدات آن را کنترل کنیم. به نظر ما باید در دانشگاه‌ها مجلس ختمی برای رشته های قدیمی و جشن تولدی برای رشته های جدید که پاسخگوی نیاز کشور باشند برگزار کنیم. پس حتی اگر در حوزه علمی به دنبال کنترل آسیب‌ها و تهدیدات باشیم، میان تکنولوژی مستقرشده در زیرساخت‌های ما با دانش و علم ما برای رگولاتوری فاصله قابل‌توجهی وجود دارد.

وی افزود: در این حالت ما گروگان فناروی هستیم و صاحب فناوری به ما می‌گوید چه کنیم و چه نکنیم. پدافند غیرعامل در همین‌جا به دنبال یک جهاد علمی و کم‌کردن فاصله میان دانش ما با تکنولوژی روز دنیا است.

جلالی با بیان اینکه برای مقابله با تهدیدات چاره‌ای جز افزایش دانش نیست، اظهار کرد: ما تلاش‌های متعددی در همکاری با دانشگاههای کشور داشته‌ایم که البته هنوز به موفقیت کامل نرسیدیم و در همینجا وظایف و رسالت دانشگاهها را باید مورد توجه قرار دهیم. پدافند غیرعامل در حوزه‌های علمی به دنبال شناخت نوع تکنولوژی و زمینه‌های استفاده از آن است.

وی ادامه داد: ما در یک جمله باید بگوییم برای تسلط و مصون‌سازی در حوزه علمی باید صاحب دانش شویم و بتوانیم تکنولوژی را کنترل کنیم و مدیریت فناوری داشته باشیم و بر دانش حکمرانی کنیم. اگر چنین نباشد ممکن است با آسیب‌های جدی مواجه شویم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور یادآور شد: ما ساختار خوبی در حوزه پدافند سایبری با حوزه‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم و تولید داخلی و بومی خوبی داشته‌ایم که در حوزه دفاعی و امنیتی اثرگذار است.

جلالی تأکید کرد: ما سامانه‌های مختلفی را در یکی، دو سال اخیر در زمینه پدافند سایبری با همکاری شرکتهای دانش‌بنیان تولید کرده‌ایم. همچنین هفت سامانه اسکادای بومی تاییدشده در کشور داریم. ما امروز سامانه اسکادای در سطح بین‌المللی را داریم که تولید بومی است و برای کشور بسیار مفید است که در حوزه های نفت، هسته‌ای و دیگر حوزه‌ها می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا