سرعت رشد علمی امارات، ۵ تا ۶ برابر ایران/ تاسیس پژوهشگاه رویان، یک آینده‌پژوهی به‌موقع



رییس مرکز تحقیقات سازمان غذا و دارو به سرعت رشد کشورهای منطقه مانند امارات اشاره کرد و گفت: سرعت رشد علمی کشورهایی مثل امارات ۵ تا ۶ برابر ماست و اگر تلاش بیشتری نکنیم، عقب می‌افتیم. این کشورها یک برنامه آینده‌پژوهانه در پیش گرفتند و امروز در حال شتاب گرفتن هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین رستگار در همایش آینده‌پژوهی در علوم و فناوری‌های زیستی که همزمان با هشتم خرداد، سالگرد تاسیس پژوهشگاه رویان برگزار شد، به دستاوردهای این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: این نهال حیف است که تنومند و تنومندتر نشود. تاسیس پژوهشگاه رویان، یک آینده‌پژوهی به‌موقع بود، ولی اگر دیر بجنبیم، افتخارات را از دست می‌دهیم. 

رییس مرکز تحقیقات سازمان غذا و دارو به سرعت رشد کشورهای منطقه مانند امارات اشاره کرد و گفت: سرعت رشد علمی کشورهایی مثل امارات ۵ تا ۶ برابر ماست و اگر تلاش بیشتری نکنیم، عقب می‌افتیم.  این کشورها یک برنامه آینده‌پژوهانه در پیش گرفتند و امروز در حال شتاب گرفتن هستند؛ به ویژه با وجود فناوری‌های جدید، این شتاب بیشتر شده است. 

رستگار ضمن بیان اینکه آینده‌پژوهی بر بنیان انقلاب صنعتی چهارم برپا شده و استارت آن از سده جدید خورده است، توضیح داد: این انقلاب صنعتی در حد تغییرات جزیی نیست و بنیان برافکن است؛ به طوری که هر روز یک انفجار در علم می‌بینیم. در سال ۲۰۳۰ بسیاری از موضوعات علمی امروز، پیش پا افتاده می‌شوند. اگر نتوانیم برنامه‌ریزی درستی کنیم، آینده وحشتناکی پیش رو است.

وی با اشاره به فناوری‌هایی مانند متاورس گفت: در این شرایط، هویت ما یک هویت تغییرپذیر اساسی می‌شود و فرد دیگری می‌شویم؛ به خصوص با ظهور متاورس و … دارای هویت جدیدی می‌شویم. 

رییس مرکز تحقیقات سازمان غذا و دارو تاکید کرد: هنوز نتوانستیم به عمق تغییرات پی ببریم وگرنه آینده‌پژوهی را به شکل سیاست کلان نگاه می‌کردیم. آینده، آبستن تغییرات بزرگ است. استعمارهای جدیدی ایجاد می‌شود. در انقلاب صنعتی چهارم دو گزینه بیشتر نداریم: یا بپذیر یا رد شو و بدون آن زندگی کن. 

وی با بیان اینکه در دنیا روایت منسجم و بزرگی از این تغییرات وجود ندارد، گفت: یکی از ویژگی‌های انقلاب صنعتی چهارم، بنیان‌ برافکنی است. این بنیان برافکنی، تاثیرات شگرفی بر فعالیت‌های آینده‌پژوهی و سیاست‌گذاری‌های کلان حوزه سلامت خواهد داشت. 

وی ادامه داد: این اتفاقات و تغییرات، ما را به سمت پزشکی نمایی می‌برد و حرکات از حرکات خطی به سمت انفجاری می‌رود و آنقدر شتابان است که به جایی می‌رسیم که این حرکت از دست انسان خارج خواهد شد و هوش مصنوعی بر ما حکومت خواهد کرد. 

رییس مرکز تحقیقات سازمان غذا و دارو به تشریح انتظارهای معقول و نامعقول از هوش مصنوعی در حوزه سلامت پرداخت و گفت: ارتقای تولید دارو به سبک جدید، بهبود شرایط کار و ارتقای عملکرد متخصصین،  یافتن ارتباطات جدید در مورد علل بیماری‌ها، ظهور داروهای جدید در حوزه پزشکی، پیش‌بینی شیوع همه‌گیری‌های پیش رو و دستیابی به سطحی بی‌نظیر از انجام کارهای داده‌محور؛ از جمله انتظارت معقول از هوش مصنوعی در حوزه سلامت است.

وی در مورد انتظارات غیرمعقول از هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی به طور کامل با یک پزشک جایگزین نخواهد شد و القای حس همدلی به اندازه رابطه بین پزشک و بیمار اتفاق نخواهد افتاد.

رستگار در مورد حوزه‌هایی که پژوهشگاه رویان در آینده می‌تواند در مورد آن فعالیت کند، به پزشکی فردی و مهندسی بافت اشاره کرد و ادامه داد: همچنین فعالیت در حوزه میکروفلوئیدینگ، تولید بافت گوشت برای غذا و … از جمله اقداماتی است که می‌تواند پژوهشگاه رویان می‌تواند در آینده به آنها بپردازد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا