سرمای شدیدِ روسیه به آسیای مرکزی رسید


برخی از کشورهای آسیای مرکزی روز گذشته (سه‌شنبه‌) با موج سرمای شدید روبرو شده‌اند که طبق پیش‌بینی‌ها این سامانه جوی تا پایان هفته جاری ادامه‌ خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به گفته هواشناسان، هوای سرد از ولگای روسیه، منطقه‌ای وسیع در بخش اروپایی این کشور، وارد آسیای مرکزی شده است.

اداره هواشناسی تاجیکستان پیش بینی کرده است که تا ۱۴ ژانویه (شنبه آینده) در سراسر این کشور هوا سرد خواهد بود و انتظار بارش برف و باران می‌رود. در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان نیز از صبح سه‌شنبه برف باریده است.

بر اساس پیش‌بینی اداره هواشناسی تاجیکستان، این روزها دمای هوا در برخی از مناطق این کشور طی شب بین منفی ۱۲ درجه و منفی ۱۷ درجه و طی روز بین منفی ۲ درجه و منفی ۷ درجه سرد خواهد بود.

در ازبکستان نیز در دو روز اخیر دمای هوا طی شب بین منفی ۱۲ درجه و منفی ۱۷ درجه و طی روز بین منفی ۵ درجه و منفی ۸ درجه پیش‌بینی شده است.

همچنین در قرقیزستان، هوای سرد و بارش برف و باران پیش‌بینی شده است. هواشناسان دمای هوا در این کشور را تا پایان این هفته طی شب تا منفی ۱۷ درجه و طی روز تا منفی ۸ درجه پیش‌بینی کرده‌اند.

به دلیل سرمای غیرعادی در تاجیکستان و ازبکستان و قرقیزستان، تعطیلات زمستانی برای دانش‌آموزان مدارس تمدید شده است.

وزارت آموزش و پرورش ازبکستان تعطیلات زمستانی دانش‌آموزان مدارس این کشور را برای یک هفته تا ۱۷ ژانویه (سه‌شنبه آینده) تمدید کرده است. همچنین وزارت‌های آموزش و پرورش در تاجیکستان و قیرقیزستان نیز به دلیل سرما، تصمیمات مشابهی را اتخاذ کرده‌اند.

به گزارش بی بی سی، معمولا در کشورهای آسیای مرکزی تعطیلات زمستانی در مدارس از نخستین روز سال نو میلادی شروع می‌شود و تا ۱۰ ژانویه ادامه‌ می‌یابد و بر همین اساس قرار بود از امروز (چهارشنبه ۱۱ ژانویه)، بعد از تعطیلات سال نو دانش‌آموزان دوباره به مدارس برگردند اما سرمای شدید باعث به تعویق افتادن آغاز کلاس‌های درس شده است.

در همین حال، کمیته امور اضطراری تاجیکستان، به دلیل هجوم موج سرمای شدید به منطقه به شهروندان این کشور هشدار داده است که در این روزها بیشتر نکات ایمنی را رعایت کرده و تا حد امکان از خانه خارج نشوند. این نهاد از همه شهروندان و مهمانان تاجیکستان خواسته است که در این روزها بدون ضرورت به مناطق کوهستانی سفر نکنند و از کار کردن در مزارع، جمع‌آوری هیزم، شکار حیوانات وحشی، پرندگان و ماهی در مناطق کوهستانی خودداری نمایند.

همچنین در چنین مواقعی، سرمای غیرعادی و ایجاد مانع برای حرکت خودروها در جاده‌ها، کار سیستم انرژی و خدمات شهری را با مشکل مواجه می‌کند. آخرین بار در زمستان سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ بود که جمهوری‌های آسیای مرکزی با موج سرمای کم‌سابقه‌ای روبرو شدند.

بر اساس ارزیابی‌ها، در سرمای شدید ۱۵ سال پیش، هزارها رأس حیوانات اهلی متعلق به ساکنان در این کشورها تلف شدند به طوری که به اقتصاد هزارها خانواده آسیب جدی مالی وارد شد.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا