سفر رئیس‌جمهور به اندونزی؛ فرصتی خوب برای همگرایی و گسترش تعاملات


یک کارشناس مسائل شرق آسیا با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به اندونزی اظهار کرد: هم‌گرایی و نزدیک بودن دو کشور ایران و اندونزی به عنوان دو کشور مهم و موثر اسلام می‌تواند باعث همسویی و تقویت مواضع دولت‌ها و ملت‌ها در جهان اسلام شود.

مهدی خرسند در گفت‌وگو با ایسنا  با بیان اینکه تنوع‌سازی و گسترش تعامل با کشورهای مختلف در حوزه روابط خارجی از جایگاه ویژه‌ای در سبد سیاست خارجی دولت سیزدهم برخوردار است، گفت: دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت خود اقدام به کاهش تنش‌ها در حوزه اوراسیا کرد، موضوع عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای را پیگیری کرد، اقدامات خوبی در حوزه عادی سازی روابط با کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس انجام داد و در راستای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین نیز قدم‌های جدی برداشت.

وی با بیان اینکه در ادامه این رویکرد ، شاهد اقدام ایران برای گسترش تعامل با کشورهای حوزه شرق آسیا از جمله اندونزی هستیم، گفت: اندونزی یکی از مهمترین کشورهای جنوب شرقی آسیا است و طی چند سال اخیر با توجه به اصلاحات اقتصادی صورت گرفته  شاهد یک اقتصاد بالنده و پویا در این کشور هستیم.

وی با اشاره به اهمیت گسترش روابط اقتصادی ایران و اندونزی با توجه به ظرفیت‌های موجود بین دو کشور، گفت: اندونزی یکی از اعضای موثر پیمان منطقه‌ای آ س آن است و این ظرفیت خوبی را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین تهران و جاکارتا فراهم می‌کند.

این کارشناس مسائل شرق آسیا با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور به اندونزی و گسترش تعاملات ایران با این کشور می‌تواند همکاری‌ها و همسویی دو کشور در حوزه جهان اسلام را نیز فراهم کند، افزود: دو کشور ایران و اندونزی در مورد بسیاری از تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای دارای دیدگاه‌های نزدیک به هم هستند. اندونزی همواره تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را محکوم کرده و در موضوع فلسطین نیز از آرمان فلسطین حمایت کرده است و دارای مواضعی ضد صهیونیستی است. چنانکه چندی پیش این کشور اجازه نداد که تیم فوتبال رژیم صهیونیستی به اندونزی سفر کند و این اقدامی قابل ستایش است.

خرسند در پایان گفت: سفر انجام شده و امضای چندین قرارداد بین ایران و اندونزی در جریان این سفر فرصت خوبی را برای همگرایی و گسترش تعاملات و همکاری‌های اقتصادی فراهم کرده و با توجه به رشد اقتصادی اندونزی و امکانات موجود می‌بایست هر دو کشور در جهت اجرایی کردن توافقات صورت گرفته اقدام کنند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا