سفر رئیس‌جمهور چین به روسیه خطر جنگ هسته‌ای را کاهش داد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز ضمن ادعای اینکه طرح صلح چین برای حل بحران اوکراین کافی نیست تأکید کرد که سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به مسکو دستاوردهایی هم برای امنیت جهان داشته است.

یکی از مهمترین دستاوردهای سفر شی جین‌پینگ (رئیس‌جمهور چین) به روسیه، کاهش خطر تبدیل جنگ اوکراین به یک جنگ هسته‌ای بود و این سفر نقشی مهمی در تضمین امنیت جهانی داشت.

(اما) طرح صلح چین برای حل‌وفصل بحران بین مسکو و کی‌یف کافی نیست، گرچه نمی‌توان گفت این طرح کلا به نفع روسیه است.

رئیس جمهور چین در تاریخ ۲۰ مارس (۲۹ اسفندماه) طی سفری دو روزه وارد مسکو شد. پس از اتمام سفر ۲ روزه شی جین پینگ به مسکو و دو دور نشست مشترک و رایزنی میان مقامات ارشد دو کشور، پکن و مسکو بیانیه مشترکی را صادر کردند.

در بیانیه مشترک صادره از سوی دو کشور در این خصوص آمده بود: گفتگوی مسئولانه بهترین راه برای دست یافتن به یک راه حل پایدار در خصوص حل و فصل بحران کنونی در اوکراین است. روسیه و چین مخالف سیاست قدرت، تفکر جنگ سرد و رویارویی بلوک ها هستند.

به گزارش وبگاه اینتل ریپابلیک، روسیه و چین نگران برنامه های ژاپن برای تخلیه آب رادیواکتیو از نیروگاه هسته ای فوکوشیما- ۱ به اقیانوس هستند. مسکو و پکن به طور جدی نگران فعالیت‌ های نظامی- بیولوژیکی واشنگتن بوده و خواستار توضیح آمریکا در این خصوص هستند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) درباره واکنش آمریکا و غرب نسبت به احتمال میانجی‌گری چین برای حل بحران اوکراین گفت: درباره طرح صلح در اوکراین صحبتی نشد. واکنش غرب به سفر رئیس جمهور چین به مسکو ماهیت غیردوستانه داشت. روسیه و چین قصد دارند همکاری های خود را در زمینه صادرات گاز روسیه گسترش دهند. در مذاکرات پوتین و شی گسترش عرضه گاز روسیه به چین مورد بحث قرار گرفت. خواندن دقیق بیانیه‌ های روسای‌ جمهور روسیه و چین درباره توسعه روابط بین دو کشور ضرورت دارد.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا