سفر رئیس پنتاگون به کره‌جنوبی و تلاش سئول برای گرفتن تضمین‌های هسته‌ای بیشتر



وزرای دفاع ایالات متحده و کره‌جنوبی امروز (سه‌شنبه) در سئول گفت‌وگو خواهند کرد؛ این در شرایطی است که واشنگتن به دنبال اطمینان دادن به این متحد کلیدی آسیایی در مورد تعهدات هسته‌ای خود در بحبوحه تهدیدهای فزاینده کره‌شمالی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه وارد سئول شد و قرار است امروز با «لی جونگ-ساپ» وزیر دفاع کره‌جنوبی ملاقات کند که ادامه رایزنی‌های آنها بعد از مذاکرات امنیتی سالانه ماه نوامبر در واشنگتن به شمار می‌رود.  

تازه‌ترین نشست در حالی برگزار می‌شود که کره‌جنوبی تلاش می‌کند تا اعتماد به بازدارندگی گسترده آمریکا را تقویت کند؛ توانایی نظامی ایالات متحده، به ویژه نیروهای هسته‌ای آن برای جلوگیری از حملات به متحدانش.

کره‌ شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای، سال گذشته تعداد بی‌سابقه‌ای موشک از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما که قادر به رسیدن به سرزمین اصلی آمریکا هستند، شلیک کرد. مقامات هر دو طرف همچنین هشدار داده‌اند که پیونگ‌یانگ ممکن است برای اولین آزمایش یک وسیله هسته‌ای خود از سال ۲۰۱۷ آماده شود.

تهدیدهای در حال ظهور کره‌شمالی همچنین درخواست‌های برخی از سیاستمداران و کارشناسان در کره‌جنوبی را برای بازگرداندن تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی ایالات متحده یا حتی توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود در پی داشته، گرچه مقامات سئول چنین احتمالی را رد می‌کنند.

لوید آستین گفت که سفر او با هدف تعمیق همکاری برای مقابله با چالش‌های امنیتی مشترک و تأکید مجدد بر تعهد بازدارندگی گسترده ایالات متحده به کره‌جنوبی در «زمان تشدید تنش و تحریک، راسخ» است.

رئیس پنتاگون در مطلب ویژه‌ای که امروز در خبرگزاری یونهاپ منتشر شد، گفت: به همین دلیل است که ایالات متحده و جمهوری کره (کره‌جنوبی) در حال برداشتن گام‌های روشن و معنادار برای مدرن‌سازی و تقویت اتحادمان هستند. بنابراین دشمنان و رقبای ما می‌دانند که اگر یکی از ما را به چالش بکشند، اتحاد ایالات متحده و جمهوری کره را به‌عنوان یک کل، به چالش می‌کشند.

وزیر دفاع کره‌جنوبی هم گفته است که دو کشور به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بهبود برنامه‌ریزی و اجرای مشترک هسته‌ای و تقویت اشتراک‌گذاری اطلاعات، مانورهای هسته‌ای را در ماه فوریه تحت سناریوی حملات هسته‌ای کره‌شمالی برگزار خواهند کرد. آستین گفت که این رزمایش‌ها در راستای گفت‌وگوهای متحدان برای گسترش فعالیت‌ها و مکانیسم‌های بازدارندگی گسترده در شبه جزیره کره و این منطقه است.

وزیر دفاع آمریکا در مطلب خود تحت عنوان «اتحاد آماده ایستاده است» تاکید کرد: این تعهد به کره‌جنوبی شامل قابلیت‌های متعارف، هسته‌ای و دفاع موشکی آمریکا و همچنین حضور ۲۸ هزار و ۵۰۰ پرسنل یونیفرم‌پوش آمریکایی در کره است.

لوید آستین با اشاره به هدف از سفر خود، برنامه‌هایی را برای تعمیق همکاری و بحث در مورد چالش‌های امنیتی متقابل ترسیم کرد و گفت: من همچنین اینجا هستم تا مجدداً تأیید کنم که تعهد بازدارندگی گسترده ایالات متحده به جمهوری کره، سخت و راسخ است.

آستین شراکت سئول و واشنگتن را «یکی از تواناترین، سازگارترین و منطبق‌ترین اتحادهای تاریخ» توصیف کرد و بر «عزم» این متحدان برای مقابله با چالش کره‌شمالی تاکید کرد.

او در نمایشی از اقتدار نظامی این اتحاد، به مجموعه‌ای از دارایی‌های توانمند از جمله هواپیمای جنگنده نسل پنجم اف-۳۵ و هواپیمای نظارتی U-۲ در پایگاه هوایی اوسان اشاره کرد. او از این متحدان خواست تا همچنان «هوشیار بمانند.»

رئیس پنتاگون با اشاره به نام رسمی کره‌شمالی گفت: در چند دهه گذشته، جمهوری دموکراتیک خلق کره برنامه‌های هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و سایر تسلیحات خود را توسعه داده است. کره‌شمالی تعداد بی‌سابقه‌ای پرتاب موشک را برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در سال گذشته انجام داد.

برای مقابله با تهدیدات مداوم، آستین بر طیفی از تلاش‌های امنیتی این متحدان، مانند گسترش دامنه و مقیاس تمرین‌های ترکیبی آنها و ترکیب عناصر «شلیک زنده» تاکید کرد. او همچنین بر اهمیت تعمیق همکاری‌های سه‌جانبه با ژاپن از جمله اجرای رزمایش‌های دفاع موشکی بالستیک سه‌جانبه و جنگ ضد زیردریایی تاکید کرد. او گفت: وقتی ایالات متحده، کره‌جنوبی و ژاپن در کنار هم قرار می‌گیرند، همه ما در جایگاه امن‌تری هستیم.

علاوه بر این، لوید آستین به اقدام ایالات متحده برای اعزام «برخی از توانمندترین تجهیزاتمان» به شبه جزیره کره، مانند هواپیماهای اف-۳۵ و اف-۲۲ رادارگریز، به عنوان نشانه‌ای مهم از تعهد واشنگتن به متحد خودش اشاره کرد. او گفت: استقرار دارایی‌های پیشرفته در جمهوری کره به صورت چرخشی، آمادگی ما را برای هرگونه احتمالی نشان می‌دهد و این به ‌عنوان یادآوری واضح از تعهد تزلزل‌ناپذیر آمریکا به امنیت جمهوری کره است.

وزیر دفاع آمریکا گفت که برای تحکیم بازدارندگی، تعهد این اتحاد به انجام «حتی کارهای بیشتر» شامل «افزایش مانورهای پیچیده روزافزون» با تمرکز بر تهدیدات هسته‌ای این شبه‌ جزیره و بازدید از سایت‌های استراتژیک که میزان قابلیت‌های پیشرفته آمریکایی هستند، اهمیت دارد.

جدا از موضوع کره‌شمالی، وزیر دفاع آمریکا خاطرنشان کرد که متحدان فراتر از تمرکز دیرینه خود بر ارتقای امنیت در شبه جزیره کره، به آینده نگاه می‌کنند. او گفت: ما همچنین در حال مدرن‌سازی اتحادمان برای تضمین این هستیم که این دو کشور می‌توانند به مشارکت در حفظ یک هند آرام آزاد، باز و سعادتمند، از جمله با رایزنی‌های بیشتر برای کمک به شرکایمان در جنوب‌شرق آسیا برای ساختن قابلیت‌های خودشان اقدام کنند.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا