سناتورهای آمریکا به بایدن: به استرالیا زیردریایی نفروش، خودمان کم داریم!



دو سناتور آمریکایی با یادآوری اینکه آمریکا خود به زیردریایی‌هایی که قرار است به استرالیا بفروشد نیاز دارد، از کاخ سفید خواستند که در این تصمیم تجدیدنظر کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، آمریکا و انگلیس تحت پیمان آکوس، توافق کردند که برای استرالیا زیردریایی‌هایی با سوخت هسته‌ای بسازند، اما حال این اعضای مجلس سنای آمریکا به جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور یادآوری کردند که خود آمریکا به این زیردریایی‌ها نیاز داشته و فروش آن‌ها، امنیت ملی این کشور را به خطر می‌اندازد.

این مداخله تصدیق می‌کند که آمریکا برای فروش زیردریایی‌هایش – پیش از آنکه استرالیا طبق مفاد پیمان آکوس، زیردریایی‌های خود را بسازد – با مشکل مواجه است. این بدین معناست که شاید استرالیا تا چند دهه آینده به زیردریایی‌های هسته‌ای دست پیدا نکند.

به گزارش وبسایت خبری آمریکایی «بریکینگ دیفنس»، جک رید (سناتور دموکرات و رئیس کمیته نیروهای مسلح آمریکا) و جیمز اینهوف (سناتور جمهوری‌خواه بازنشسته آمریکا) در دسامبر سال گذشته در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور نوشتند: در یک سال گذشته، نگرانی ما از وضعیت صنعت زیردریایی آمریکا و توان ما در نهایی کردن ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای تحت پیمان آکوس، افزایش یافته است.

این دو در این نامه نوشتند: ما بر این باور هستیم که اگر وضعیت را به شکلی هوشیارانه نسنجیم، ممکن است صنعت زیردریایی آمریکا را به مرز سقوط نزدیک کنیم.

آمریکا قصد دارد دست‌کم ۶۰ زیردریایی هسته‌ای برای رفع نیازهای خود بسازد، اما در این امر با مشکل مواجه است.

با این حال، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در دسامبر ۲۰۲۲ بار دیگر متعهد شد که استرالیا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به توان زیردریایی‌های هسته‌ای مجهز خواهد شد.

اما نویسندگان نامه مذکور به بایدن خاطرنشان کردند که در پنج سال گذشته، به صورت میانگین سالانه ۱.۲ زیردریایی هسته‌ای در این کشور تولید شده است که کفاف نیازهای خود آمریکا را هم نمی‌دهد، چه رسد به استرالیا.

جک رید و جیمز اینهوف تصریح کردند که از «مزایای درازمدت دستیابی استرالیا – که یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکاست – به زیردریایی هسته‌ای در رقابت با پیشرفت‌های نظامی چین» آگاه هستند، اما یادآور شدند که «این هدف چندین دهه زمان خواهد برد و در این مدت، واشنگتن نباید از واقعیت‌های امروز غافل شود».

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا