شانگهای و بریکس می‌توانند در نظم جدید جهانی نقش مهمی ایفا کنند



وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست دوستان گروه بریکس به کیپ تاون آفریقای جنوبی سفر کرده است، با خانم نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی بطور دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از خانم پاندور بخاطر دعوت بعمل آمده جهت حضور و مشارکت جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک با گروه بریکس، ابراز امیدواری کرد که سازوکار عضویت ایران و دیگر کشورهای علاقمند به عضویت در بریکس هرچه زودتر توسط اعضای اصلی مشخص شود.

امیرعبداللهیان با اشاره به نظم جهانی در حال تغییر افزود: شانگهای و بریکس می توانند در نظم جدید جهانی نقش مهمی ایفا کنند.
 
وزیر امور خارجه با اشاره به برنامه ریزی انجام شده جهت برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در پرتوریا، این نشست را در توسعه مناسبات فیمابین حایز اهمیت خواند. وی همچنین بر اهمیت اجرایی شدن اسناد قبلی امضا شده میان دو کشور تاکید کرد و افزود: لازم است کمیته های فرعی کمیسیون مشترک دو کشور هر چه سریعتر فعال شوند.
 
وی همچنین برخی ظرفیت‌های بالای شرکت‌های ایرانی در زمینه های فنی و مهندسی را برشمرد و بر آمادگی ایران جهت بهره گیری از این ظرفیت‌ها به منظور تقویت همکاری های دوجانبه اقتصادی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه به تجربیات موفق ایران در کمک به کشورهای همسایه جهت مبارزه با تروریسم اشاره کرد و افزود: در این زمینه امکان مشورت‌های تخصصی میان طرفهای ذیربط ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد.

وی همچنین از حمایت‌های آفریقای جنوبی از ملت فلسطین قدردانی کرد.

خانم نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز از حضور امیرعبداللهیان در نشست دوستان بریکس در کیپ تاون قدردانی کرد.

وی گفت: وزرای خارجه کشورهای عضو بریکس در این نشست در خصوص سازوکار عضویت کشورهای جدید تبادل نظر کرده و نتیجه آن را به اجلاس آتی سران بریکس ارائه خواهند کرد.

او همچنین از پیوستن کشورهای جدید به بانک همکاری بریکس استقبال کرد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی همچنین نسبت به تقویت همکاریهای اقتصادی دو کشور استقبال و ابراز امیدواری کرد که زمینه سفر رئیس جمهور کشورمان به پرتوریا و دیدار روسای جمهور دو کشور در آینده نزدیک فراهم شود.

وی همچنین با اشاره به برخی تحولات در جنوب حوزه آفریقا، تروریسم را یکی از خطرات مهم پیش رو در این‌ منطقه برشمرد.
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا