شاهکاری که مصریان ۴۵۰۰ سال قبل ساختند


مجسمه چوبی ۴۵۰۰ ساله‌ای که برای طراحی چشم‌های آن از سنگ‌های شفاف استفاده شده است، ‌ مهارت صنعتگران مصر باستان را به خوبی به نمایش می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، ‌ مصریان باستان، صنعتگران و هنرمندان چیره‌دستی بودند. آن‌ها برای مهارت در خلق مجسمه‌های خاکسپاری شهرت داشتند و تجارت پر رونقی در خلق مجسمه‌هایی مقبره‌ها و معابد این سرزمین ایجاد کرده بودند.

در چند قرن گذشته، باستان شناسان همواره آثار تاریخی زیبایی را کشف کرده‌اند که همچنان بینندگان را شگفت‌زده می‌کند، از جمله این مجسمه‌ها می‌توان به مجسمه کاتب و کشیش کَعپر (همچنین به نام کاپر یا شیخ البلد شناخته می شود) اشاره کرد. این مجسمه چوبی یک اثر هنری فوق‌العاده واقعی است که باور مصنوعی بودن آن تقریبا غیرممکن است. این مجسمه فوق واقع‌گرایانه که به زیبایی ساخته شده است، مهارت فوق‌العاده صنعتگران باستانی را نشان می‌دهد.

 شاهکاری که مصریان ۴۵۰۰ سال قبل ساختند

مجسمه کعپر در مقبره این کاتب و کشیش واقع در گورستان «سقاره» در وضعیت عالی کشف شد. این مجسمه به دودمان پنجم «پادشاهی قدیم»، یعنی حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد تعلق دارد. مجسمه به شکلی ساخته شده است که گویی این فرد در حال قدم زدن است. او همچنین در دستش عصایی نگه داشته است.

کعپر، کاتب و کشیشی بود که مقام رسمی، اما نه چندان بلندپایه داشت. بنابراین او نه به عنوان یک چهره ایده‌آل، بلکه به عنوان یک مرد واقعی به تصویر کشیده شده است.

 شاهکاری که مصریان ۴۵۰۰ سال قبل ساختند

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این مجسمه، چشم‌های سنگ کریستال و مسی آن است که واقع‌گرایی خیره‌کننده‌ای به این مجسمه بخشیده است. با توجه به این‌که مجسمه از جنس چوب چنار ساخته شده است، عجیب به نظر می‌رسد که تا این حد سالم باقی مانده است. یکی از عناصری که به نظر می‌رسد متلاشی شده بیرونی‌ترین لایه اولیه گچی و رنگ شدۀ آن است. با این حال، آسیب کمی که در طول زمان به این مجسمه وارد شده، کاملاً چشمگیر است. در کنار این مجسمه، مجسمه چوبی زنی قرار داشته که گمان می‌رود همسر کاپر باشد.

امروزه این مجسمه مشهور «کعپر» ‌ در «موزه مصر» در قاهره نگهداری می‌شود. در این موزه نمونه‌های بسیاری دیگر از هنر مصریان باستان نیز به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا