شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان پستان در اصفهان ایجاد می‌شود


ایسنا/اصفهان نماینده مردم اصفهان گفت: بر اساس تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱، در رابطه با طرح شبکه ملی پیشگیری و کنترل سرطان سینه، تصمیم بر این شد که مراکز پیشگیری و غربالگری از سرطان سینه در ۱۱ استان کشور و به‌صورت پایلوت ایجاد شود و در این راستا، استان اصفهان یکی از این یازده استان است.

زهرا شیخی، امروز پنجشنبه، ۱۳ بهمن‌ماه در حاشیه نشست «ایجاد شبکه ملی پیشگیری و کنترل سرطان سینه در اصفهان» که با حضور مدیران و پژوهشگران پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ان‌شاء‌الله به‌زودی شاهد راه‌اندازی این شبکه در اصفهان باشیم تا باری از روی دوش مردم برداشته شود و اتفاق مهمی در راستای سلامت بانوان اصفهانی رقم بخورد.

وی با ابراز نگرانی از اینکه امروزه شایع‌ترین سرطان در میان بانوان، سرطان سینه (breast cancer) است، به بیان عوامل متعدد در شیوع این نوع سرطان پرداخت و خاطرنشان‌ کرد: متاسفانه بحث آلودگی هوا در کلان شهرهایی مانند اصفهان، قطعا در ایجاد این بیماری تاثیرگذار هستند. بحث آب و خشکی منطقه هم می‌تواند موثر باشد، هرچند عوامل ناشناخته بسیاری از جمله جنسیت و مباحث ژنتیکی نیز در این زمینه دخیل است.  

به گزارش ایسنا، عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان معتمد با تاکید بر اهمیت بحث غربالگری و تشخیص زودرس سرطان سینه، تصریح کرد: شرایط محیطی در ابتلا به سرطان اثرگذارتر است، هر چند که تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا بتوانیم این شرایط محیطی را اصلاح کنیم، ولیکن این امر نباید مانع این شود که بحث غربالگری و تشخیص زودرس را کنار بگذاریم، یعنی در کنار اینکه باید به کمک دستگاه‌های مختلف، عوامل را اصلاح کنیم. بحث سلامت جز اولویت‌ها باشد و من اعتقاد دارم تا جان در بدن نباشد، مباحث دیگر خیلی معنادار نخواهند بود.   

شیخی در رابطه با موضوع سلامت بانوان تصریح کرد: بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و سلامت خانواده و جامعه بستگی به سلامت بانوان دارد، به همین دلیل نیاز است در بحث پیشگیری از بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌هایی مانند سرطان که هزینه‌های بسیار سرسام‌آوری برای بیمار به همراه دارند، در مورد آن‌ها، غربالگری در اولویت قرار داده شود. شروع به کار شبکه ملی پیشگیری و کنترل سرطان سینه نیز در همین راستا است و امیدواریم این طرح گامی در جهت پیشگیری هر چه سریع‌تر از این بیماری باشد.  

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس در رابطه با اقدامات و بررسی‌های صورت گرفته در این خصوص، افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در زمینه بهداشت و درمان در اصفهان و نیز تلاش‌های زیادی که از سوی وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی و بنده به‌عنوان نماینده مردم شریف شهرستان اصفهان انجام شده، ذیل سفر ریاست جمهوری، اعتبارات قابل توجهی برای اجرای این طرح تعریف شد. برای اینکه مطمئن شویم این اعتبارات چقدر تخصیص پیدا کرده و کار تا چه اندازه پیشرفت داشته است، نتیجه بررسی‌های لازم را به سازمان برنامه و بودجه در اصفهان ارائه دادیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس، در خصوص بودجه‌های اختصاص یافته به بیمارستان‌های اصفهان نیز اظهار کرد: برای بیمارستان‌های فیض، فارابی، شهید بهشتی، چمران، ورزنه و همچنین پروژه‌هایی که در قالب محرومیت‌زدایی بوده‌اند و بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، بودجه‌هایی تخصیص داده شده و امیدوار هستیم که انجام این طرح در آینده نزدیک تحولات اساسی در استان اصفهان ایجاد کند و در این رابطه قطعا پیگیر پرداخت کامل این بودجه‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا