شخصیت امام خمینی از نگاه عروس امام



عروس بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران به تشریح بخشی از شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا، سیده فاطمه طباطبایی عروس حضرت امام خمینی (ره) در  سمینار گفتمان توحیدی اخلاقی امام خمینی، دنیای معاصر، دستاوردها و آینده فرارو، گفت: توصیه امام همواره به رعایت اخلاق و تخلق به اخلاق الهی بود و آرزوی داشتن جامعه ای بر محور اخلاق اسلامی را در سر می پروراند و این حقیقتی است که همه شاگردان و نزدیکان امام به آن واقفند. ایشان بارها در سخنرانی های خود هدف بعثت پیامبر اکرم را همین می دانستند. 

وی فزود: امام با نوشتن دو کتاب چهل حدیث و جنود عقل و جهل در دوران جوانی به معرفی و نتایج فضایل اخلاقی و نکوهش رذائل و پیامدهای آن پرداختند و ملتزم بودن امام به این دستورات و فضائل که در این دو کتاب آمده است، چیزی است که همه پیروان ایشان و نزدیکان ایشان باور دارند که ایشان ملتزم به این دستورات بودند و متصف به این فضائل بودند. 

طباطبایی گفت: برخی علوم به صرف دانستن ارزشمند است اما علم اخلاق این طور نیست یعنی دانستن علم اخلاق از کمالات نیست بلکه آن اخلاقیات را باید در کردار خود نشان دهد. عمل اخلاقی در نگاه امام عملی عبادی و مبتنی بر خرد و تفکر است و می توان با مسامحه بگوییم پیوند نظر و عمل است. عمل و افعال انسان ظهور همان باور و اندیشه اوست و رای و عقیده و باطن عمل انسان است بنابراین؛ عمل و نظر در حقیقت دو روی یک سکه هستند. 

عروس امام ادامه داد: امام عالم و جهان آفرینش را چیزی جز ظهور جلوه حق و نمایش قدرت حق و الوهیت حق نمی دانست و این مطلبی است که در کتاب مصباح الهدایه آمده است. ایشان در تقریرات فلسفی هم اشاراتی به این موضوع دارند. 

طباطبایی افزود: تجربه زیست اخلاقی و تقویت ایمان امری ضروری است. ابتدا انسان با کمک عقل می تواند حقایق هستی را دریابد و به مرتبه علم برسد اما برای تخلق به اخلاق الهی و خداصفت شدن، علم و عقل تنها کافی نیست و باید در عمل ظهور یابد. زیرا لازمه ایمان عمل است. انسان به هر میزان که بتواند از ظلمت عالم مادی و آمیختگی به وهم و خیالات رها شود، می تواند ظهور حضرت حق را در وجود خود و عالم هستی احساس کند و عالم را مظهر حق ببیند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امام تاکید داشتند که این امر مهم با عبور از عالم طبیعت امکان پذیر است، یعنی همین انسان مادی که در عالم طبیعت زندگی می کند مظهر حق است و می تواند آیین تمام نمای ساحت حق باشد. حتی در نگاه امام تخلق به اخلاق الهی افزون بر این که جنبه فردی دارد و موجب تعالی می شود بلکه موجب تحقق مدینه فاضله و جامعه انسانی نیز می شود. از این رو در مذمت برخی رذائل مانند غیبت متذکر می شود که با غیبت و رواج آن اتحاد و همبستگی و اخوت و الفت در جامعه انسانی ضعیف می شود بنابراین این رذیلت ها جامعه انسانی را به خطر می اندازند و آن را نابود می کنند. 

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که امام سنجه ای به انسان می دهند که آدمی انسانیت خود را با آن بسنجد می گوید و آن “سعادت خواهی برای همه است.” برخی ویژگی های مطلوب از دیدگاه امام توجه به خود در عین توجه به خداوند، خودشنانسی و معرفت نفس، داشتن عزت نفس در عین تواضع، شکوفایی هویت الهی و استقلال فردی در عین زندگی اجتماعی بود. امام معتقد بود که حیات معقول انسان را به پذیرش احکام اخلاقی و شرعی هدایت می کند و انسان برای تمام کارهای خود دلیل و برهان دارد. امام خود دقیقا این طور بود.

عروس امام افزود: در اندیشه  امام تخلق به اخلاق الهی همان مهروزی خدا به همه موجود است و جامعه با حضور چنین انسان هایی آرزوی امام بود و انقلاب را مقدمه ساخت این جامعه می دانستند به همین دلیل در بیشتر سخنرانی ها از خودسازی و رعایت این اخلاق می گفتند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا