شرایط اجرای سهمیه بومی مناطق محروم استعداد درخشان آزمون دستیاری


مرکز سنجش آموزش پزشکی در ارتباط تبصره یک بند “ح” پنجاهمین دوره آزمون دستیاری تخصصی توضیحاتی منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس تبصره یک بند “ح” دفترچه راهنمای پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی، افرادی که با استفاده از سهمیه‌ بومی مناطق محروم در دوره پزشکی عمومی پذیرفته شده‌اند و حائز شرایط آیین‌نامه استعدادهای درخشان هستند، صرفا در همان سال فارغ التحصیلی مجازند در آزمون دستیاری تخصصی در رشته‌های مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی محل تعهد شرکت‌کنند و در صورت قبولی، مجموع تعهدات دو مقطع را پس از فارغ التحصیلی در محل تعهد خدمت سپری کنند.

بنابر اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی، این تبصره تا به این لحظه توسط مراجع قانونی تصویب نهایی نشده و اگر اجرای این تبصره مورد موافقت مراجع قانونی قرار نگیرد، ماده ۸ آیین‌نامه “تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان استعداد درخشان به مقاطع بالاتر” وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا می‌شود. 

بر اساس ماده ۸ آیین‌نامه “تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان استعداد درخشان به مقاطع بالاتر”، دانشجویان واجد شرایط این آیین‌نامه که با استفاده از سهمیه موضوع اصلاح بند ۳ ماده واحده قانون “عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی” پذیرفته شده‌اند، مطابق تبصره ۴ این قانون، ادامه تحصیل ایشان منوط به گذراندن حداقل نیمی از تعهدات خدمت است. این افراد می‌توانند در اولین آزمونی که بلافاصله پس از گذراندن نیمی از تعهدات (با ارائه گواهی محل خدمت) برگزار می‌شود، شرکت‌کنند و از امتیازات بهره‌مند شوند. 

در بند ۳ ماده واحده قانون “عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی” آمده است، ۱۰ درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت در رشته‌‎های دستیاری پزشکی (رشته‎‌های مورد نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) به‎ داوطلبان بومی مناطق محروم اختصاص می‌یابد‎ و پذیرفته‌‎شدگان مکلفند سه برابر طول مدت تحصیل را صرفاً در مناطق محروم خدمت‌کنند. همچنین افرادی که سابقه خدمت در این مناطق را دارند، حداکثر تا ۵ سال از تعهد خدمت آنها کسر می‌شود.

براساس تبصره بند ۳ این ماده واحده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علاوه بر سهمیه تعیین شده برای دستیاری پزشکی در این بند می‌تواند سهمیه خاص مازاد بر ظرفیت اعلام شده برای نقاط محروم و تخصص‌‎های مورد نیاز از بین داوطلبان زن و با تصویب هیئت‎ وزیران اعمال کند. پذیرش‌‎شدگان ملزم به تعهد خدمت عنوان شده در این بند هستند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا