«شنتوپ» از موضع فرانسه در قبال جمهوری آذربایجان انتقاد کرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ترکیه امروز دوشنبه در حاشیه سیزدهمین مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس آسیا در شهر آنتالیا، با تاکید بر حمایت آنکارا از مواضع جمهوری آذربایجان درباره قره باغ، گفت که باید از تبدیل مساله قره باغ به تهدیدی علیه صلح و ثبات منطقه نیز جلوگیری کرد.

شنتوپ در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره رویکرد فرانسه نسبت به مساله قره باغ در شورای امنیت سازمان ملل، اعلام کرد: هنگامی که (جمهوری) آذربایجان مبارزه به منظور آزادساری اراضی اشغالی خود را آغاز کرده بود، من به شهر گنجه سفر کردم و از نزدیک شاهد ویرانی ناشی از موشک های شلیک شده از ارمنستان بودم.

وی با اشاره به حمایت آشکار ترکیه از مواضع باکو درباره قره باغ، اضافه کرد: ترکیه بر اساس حقوق بین الملل به شکلی آشکار و روشن بر حقانیت (جمهوری) آذربایجان در مساله قره باغ تاکید کرده است. در عین حال نیز تاکید کرده ایم که باید از تبدیل مساله قره باغ به تهدیدی علیه صلح و ثبات منطقه نیز جلوگیری کرد.

رئیس مجلس ترکیه در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تشکیل گروه مینسک در چارچوب سازمان همکاری و امنیت اروپا به منظور حل و فصل مساله قره باغ، ادامه داد: فرانسه نیز عضو این گروه است و چنین کشورهایی که طی ۳۰ سال گذشته کوچک ترین کمکی به حل مساله قره باغ نکرده بودند، حداقل باید در این مقطع که شرایط به منظور حل و فصل مساله آماده شده، رویکردی مناسب برای دستیابی طرفین به صلح و توافق اتخاذ کنند.

مجلس سنای فرانسه چهارشنبه ۲۵ آبان ماه سال جاری به اتفاق آراء، قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن از دولت این کشور خواسته شده است تا جمهوری آذربایجان را به دلیل حملات علیه ارمنستان در سپتامبر سال ۲۰۲۲ تحریم کند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، این قطعنامه با ۲۹۵ رأی موافق به تصویب رسید.

در قطعنامه مذکور بر لزوم به رسمیت شناختن قره باغ و به کارگیری آن به عنوان ابزار مذاکره جهت برقراری صلح پایدار در منطقه تاکید شده بود.

این قطعنامه همچنین از جمهوری آذربایجان می خواست تا نیروهای خود را از ارمنستان خارج کند.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا