شهید سلیمانی با رویکرد وحدت اسلامی، همه امت را در مسیر قدس متحد کرد



نشست امت همدل؛ یادواره شهید قدس، سردار حاج قاسم سلیمانی با عنوان «قدس شریف، مسیر مشترک امت واحده» با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سید عباس صالحی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و جمعی از اندیشمندان و فعالان حوزه تقریب در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار شد.  

به گزارش ایسنا، حسین رویوران، رئیس هیئت امنای اتحادیه نوجوانان و جوانان مخالف اشغالگری در این نشست با بیان اینکه شهید سلیمانی مصداق یک امت بود، خاطرنشان کرد: قرآن کریم حضرت ابراهیم (ع) را یک امت خطاب می کند. شهید سلیمانی نیز یک امت بود اما در رأس یک سازمان که همراه با این سازمان برنامه های خود را دنبال می کرد.

وی با طرح این سؤال که «چرا قدس مورد توجه انقلاب اسلامی و شهید سلیمانی قرار گرفت» اظهار کرد: این توجه به نگاه استراتژیک حضرت امام (ره) باز می گردد چرا که ایشان احساس کرد اگر بخواهیم آیه قرآن (ان هذه امتکم امه واحده) تحقق پیدا کند، باید دشمن اسلام یعنی رژیم صهیونیستی را از بین ببریم. چرا که مأموریت رژیم صهیونیستی از بین بردن توانمندی های جهان اسلام و مهار کردن آن است، پس اولویت برای تحقق امت واحده، فلسطین است. لذا انتخاب قدس نشان دهنده زیرکی و انتخاب استراتژیک نظام جمهوری اسلامی است.  

در ادامه این نشست، ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، با اشاره به اینکه نقطه تحول مسئله فلسطین، پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که نقطه عطفی را در عصر جدید به وجود آورد، تأکید کرد: تمام اندیشمندان و نویسندگان مشهور جهان مانند شهید فتحی شقاقی که بنیانگذار جهاد اسلامی فلسطین بود، به انقلاب مردم فلسطین به عنوان مسئله اصلی امت اسلامی اذعان داشتند و امام خمینی (ره) نیز مسئله فلسطین را مسئله اساسی امت اسلامی عنوان کرد.  

وی با بیان اینکه مسئله فلسطین یک مسئله اعتقادی است نه سیاسی، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به وحدت برسیم و در برابر توطئه های غرب بایستیم، راهی جز ایستادن در برابر رژیم صهیونیستی نداریم.

ابوشریف تأکید کرد: حاج قاسم سلیمانی شاگرد این انقلاب بود و سیاست های نظام درباره محوریت مسئله فلسطین را در مقابل امکانات گسترده سیاسی، نظامی و تبلیغاتی غرب، با امکانات اندک اجرایی کرد.  

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: مسئله حاج قاسم سلیمانی خط قدس بود و راه قدس برای او اهمیت داشت؛ رویکرد شهید سلیمانی وحدت اسلامی بود و همه را در مسیر قدس متحد کرد.  

ماموستا عزیز بابایی، امام جمعه اهل سنت مسجد صادقیه تهران نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود.

وی با بیان خصلت های نیکوی شهید سلیمانی که امت اسلامی و آیندگان به آن نیاز دارند، یکی از مهمترین خصلت های ایشان را «اخلاص» عنوان کرد که موجب شد این سردار شهید محبوب دلها شود.  

وی در ادامه سخنان خود چهار موضوع را به عنوان موضوعات پژوهش درباره شخصیت شهید سلیمانی برشمرد: ۱- سردار شهید از زبان اهل سنت داخل و خارج ایران اسلامی ۲- اهل سنت و سنیان از زبان سردار سلیمانی ۳- روش و منش تقریبی سردار شهید سلیمانی ۴- نحوه تعامل و ارتباط سردار شهید سلیمانی با اهل سنت و سایر مذاهب.  

در ادامه نشست، ابوعارف، نماینده مجلس اعلای اسلامی شیعیان عراق، در سخنانی با اشاره به ویژگی های شخصیتی شهید سلیمانی اظهار کرد: شهید سلیمانی به دلیل استقامت، صمیمیت، اخلاص، صدق و … نماد یک شخصیت کامل اسلامی بود و هرکس که منش او را می دید مجذوب او می شد.  

وی با اشاره به نقش حاج قاسم سلیمانی در عرصه سیاسی عراق تأکید کرد: نقش سردار سلیمانی در سرنوشت روند سیاسی عراق بسیار تأثیرگذار بود. زیرا در سال ۲۰۱۸ که دوران پساداعش نامگذاری شده است، آمریکا سعی داشت جهت گیری های سیاسی عراق را به نفع خود تمام کند و در این میان اهل سنت عراق به شدت تحت تأثیر آمریکا قرار داشتند اما حاج قاسم با صمیمیتی که با تمام سیاستمداران و حتی فرماندهان سیاسی و رؤسای عشایر عراق پیدا کرده بود و با منش و حکمت و اخلاق خود و شناخت وضعیت عراق و اولویت های آن زمان، روشی را ارائه داد که دولت عادل عبدالمهدی نیز بر اساس همین روش تشکیل شد.  

ابوعارف در ادامه خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی پروژه ای برای تقارب بین ملت ها داشت که هسته اصلی این تقارب دو ملت ایران و عراق بود و قرار بود که این پروژه را به اجرا درآورد اما متأسفانه پس از شهادت ایشان این طرح بدون اجرا ماند که امید است در آینده نزدیک به اجرا درآید.  

در پایان این نشست نیز مجتبی فردوسی پور، سفیر سابق ایران در اردن و مشاور وزیر امور خارجه، در سخنانی ۴ مؤلفه را از ویژگی های شهید سلیمانی برشمرد که عبارتند از: ژرفا نگری، ژئوپلتیک محوری، قدس محوری و حرکت در زمان. وی در توضیح ژئوپلتیک محوری اظهار کرد که شهید سلیمانی محور مقاومت را در لبنان، انصار الله را در یمن، حشد الشعبی را در عراق و نیروی فاطمیون را در افغانستان پایه گذاری کرد.  

در پایان بخش این نشست، از پدر شهید «وحید زمانی نیا» تجلیل به عمل آمد و همچنین تجلیل نمادینی از شهید خالد منصور، شهید فلسطینی و فرمانده گردان های قدس در رفح تجلیلی نمادین صورت گرفت.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا