شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف فوری درگیری‌های سودان شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، شورای امنیت سازمان ملل متحد بیانیه‌ای را در ارتباط با تحولات سودان منتشر کرد.

در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره سودان آمده است: «ما به شدت تمام حملات به غیرنظامیان و کارکنان سازمان ملل و غارت کمک‌های انسان دوستانه در سودان را محکوم می‌کنیم.»

بیانیه شورای امنیت سازمان ملل همچنین بر توقف فوری درگیری‌ها در سودان و آمادگی برای آتش بس دائمی تاکید دارد و می‌افزاید: «توافقنامه صلح جوبا برای همه امضاءکنندگان به ویژه آتش بس دائمی در دارفور الزام آور است.»

شورای امنیت سازمان ملل همچنین در بیانیه خود، مأموریت فوق العاده سازمان ملل در سودان را برای ۶ ماه دیگر تمدید کرد.

بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره سودان همزمان با آن منتشر شد که عربستان و آمریکا نگرانی شدید خود را از نقض‌های آشکار آتش بس و اعلامیه جده از سوی ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان ابراز کردند.

بر اساس این گزارش، عربستان و آمریکا در بیانیه مشترکی اعلام داشتند که نقض‌های اخیر از سوی طرفین درگیر در سودان به غیرنظامیان و مردم سودان آسیب وارد کرده و مانع از رسیدن کمک‌های بشر دوستانه و بازگشت خدمات اولیه است.

در این بیانیه آمده است: به محض مشخص شدن جدیت طرفین در پایبندی به آتش بس، دو طرف (واشنگتن و ریاض) آماده هستند تا مذاکرات تعلیق شده را برای یافتن راه حل از سر بگیرند.

عربستان و آمریکا از طرفین درگیری سودان خواستند که به طور جدی به آتش بس پایبند باشند و از تلاش‌های بشردوستانه که به نیازهای مردم سودان پاسخ می‌دهد، حمایت کنند.

روز گذشته نیز، اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد که در نتیجه تبادل شدید آتش بین نیروهای ارتش و واکنش سریع در منطقه مایو در جنوب خارطوم، ۱۷ نفر کشته و ۱۰۶ نفر زخمی شدند.

این اتحادیه غیر دولتی سودانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که منطقه مایو (بازار ۶) روز چهارشنبه شاهد گلوله باران خشونت‌آمیز و خونین بود که ۱۷ کشته و بیش از ۱۰۶ زخمی بر جای گذاشت و جراحت ۳۶ مورد از زخمی‌ها شدید بود.

اتحادیه پزشکان سودان با اشاره به اینکه تعداد موارد آسیب دیده از این درگیری‌ها هنوز در حال افزایش است، افزود که کادر پزشکی در بیمارستان آموزشی دولتی خارطوم به دلیل تعداد زیاد مجروحان و کمبود کادر پزشکی، فشار زیادی را در رسیدگی به مجروحان تجربه کرد.

سازمان بین المللی جمع‌آوری معلومات و تحلیل منازعات ( ACLED) تعداد تلفات از زمان آغاز نبرد بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع به ۱۸۰۰ نفر رسیده است که بیشتر آنها در خارطوم و شهر «الجنینه» مرکز ایالت دارفور غربی هستند.

این تحولات در حالی است که ارتش سودان اعلام کرد به علت پایبند نبودن نیروهای واکنش سریع به آتش‌بس، از حضور در مذاکرات در جده عربستان انصراف داده است.

چهار روز پیش با توافق ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور، آتش‌بس موقت در سودان به مدت ۵ روز دیگر تمدید شد. این در حالی است که ارتش سودان اعلام کرده است که مشارکت در مذاکرات صلح با نیروهای پشتیبانی سریع سودان که با میانجی‌گری ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در جریان بود را به دلیل آن‌چه «عدم پایبندی شورشیان به توافق صلح و نقض آتش‌بس» خوانده، تعلیق کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا