شورای رقابت همه را زیر گرفت!


ماجرای شورای رقابت و بازار خودرو در تمام سال‌های گذشته همواره یکی از اصلی‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران بوده و در شرایطی که به نظر می‌رسید با سیاست‌های جدید دولت، دیگر این چالش تکرار نخواهد شد، از صبح امروز بار دیگر شورا خبرساز شده و با یک نامه اوضاع را تغییر داده است.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که در هفته‌های اخیر دولت با نهایی کردن عرضه خودرو در بورس کالا، توانسته گام‌های جدیدی برای مدیریت و کاهش تلاطم‌ها در این عرصه بردارد اما هنوز سوالات و ابهاماتی در این زمینه مطرح می‌شود که بعضا کل این فرایند را زیر سوال می‌برد، ابهاماتی که البته به تمامی آنها پاسخ داده شده و لااقل فعلا به نظر نمی‌رسد خبری از توقف عرضه خودرو در بورس منتشر شود.

چهره روز: شورای رقابت

شورای رقابت در نامه‌ای به امضای محمدرضا سیدنورانی (رئیس شورا و مرکز ملی رقابت)، خطاب به رئیس سازمان بورس کلیه محصولات دو خودروساز بزرگ (جز هایما و تارا) را انحصاری دانسته و اعلام کرده که باید خودروهای شاهین، دنا و پژو ۲۰۷ از بورس کالا خارج شوند.

این خبر چالش صبح امروز اقتصاد ایران بود که البته در ساعات بعد خبرهای مختلفی در رد این ایده مطرح و پیگیری شد. امیرمهدی-صبائی-مدیر نظارت بر بورس‌ها تاکید کرده است که شورای رقابت اختیار قانونی لغو عرضه خودرو در بورس کالا را ندارد. عرضه خودرو در بورس کالا یکی از مصوبات شورای عالی بورس است و این سازمان (بورس کالا) موظف است تا در چارچوب این مصوبه رفتار کند؛ لذا ضمن احترام به جایگاه شورای رقابت، بورس کالا تابع مصوبات شورای عالی بورس است. هر گونه ملاحظه‌ای در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا صرفا و صرفا در شورای عالی بورس قابل بررسی است.

همچنین عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با تاکید بر عرضه خودرو در بورس کالا گفت: نه تنها عرضه خودرو در بورس کالا طبق روال در حال انجام است، بلکه باید بیشتر از گذشته هم صورت گیرد و کسی هم که مانع عرضه شود، مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد.

وزیر اقتصاد نیز مقام ارشد دولتی بود که به این موضوع واکنش نشان داد. وزیر اقتصاد اظهار کرد: با توجه به اینکه اجازه عرضه خودرو در بورس از سوی شورای عالی بورس بوده است، این موضوع حتما در این شورا مطرح می‌شود و شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند. به جهت اینکه تعارض تصمیم‌گیری بین نهادهای مختلف ایجاد نشود، پیش از آنکه جلسه نهایی شورای عالی بورس برگزار شود، باید از نظر شورای رقابت نیز مطلع شویم.

حسن کریمی سنجری- کارشناس صنعت و بازار خودرو کشور نیز در این رابطه اظهار کرد: صدور همین یک نامه سبب شد بازار سرمایه بر هم بریزد و روز بدی برای این بازار رقم بخورد؛ متاسفانه تصمیمات و نامه‌نگاری‌های بی مورد و مشورت نشده باعث می‌شود شاخص‌های اقتصادی دچار نوسان و ناپایداری مخرب شوند.

بازار روز: ناخدا

چند هفته پس از جابجایی در بانک مرکزی و ورود محمدرضا فرزین به ساختمان میرداماد، رییس کل بانک مرکزی شب گذشته از ابتکار بازار ارزی ” ناخدا” رونمایی کرد. بازاری که با هدف تامین ارز برای برخی نیازهای غیرتجاری و کاهش التهابات در بازار فعال خواهد شد.

ایسنا امروز در گزارشی با تیتر مشمولان ارز سامانه “ناخدا” چه کسانی هستند؟ جزییات بیشتری از نحوه فعالیت این سامانه را منتشر کرده است.

بانک مرکزی همچنین جزییات بیشتری از نحوه خرید ارز با سقف ۵۰۰۰ یورویی را منتشر کرده است.

در کنار آن، سیاست عرضه ربع سکه در بورس نیز از سوی بانک مرکزی ادامه خواهد داشت و یک کارشناس جزییاتی از نحوه خرید این محصول را تشریح کرده است. وی درمورد عرضه دوباره سکه در بورس توسط بانک مرکزی گفت: عرضه پیش‌رو همانند عرضه قبلی در نماد گواهی سپرده ناپیوسته ربع سکه طلا “سکه۰۳۱۲ن۰۶”،    هر ۱۰۰ گواهی سپرده کالایی معادل یک قطعه ربع سکه خواهد بود؛ بنابراین سفارشات قیمت معادل یکصدم قیمت ربع سکه به ریال است. یعنی اگر شخصی متقاضی خرید چهار قطعه ربع سکه به قیمت هفت میلیون و پانصد هزار تومان باشد، باید یک سفارش ۴۰۰ واحدی با قیمت ۷۵۰ هزار ریال به سامانه معاملات ارسال کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران نیز گفته برای آنکه بانک مرکزی بتواند در کنترل و مدیریت بازار ارز موفق شود، باید در دو حوزه تغییراتی در اقتصاد ایران به وجود بیاید.

نقره داغ روز: ایرلاین‌ها

در روزهای گذشته خبرهایی از افزایش بی سر و صدای قیمت بلیت از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی منتشر شده بود و حالا سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری آب پاکی را روی دست آنها ریخته است. او گفته: ابلاغیه افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده است و هر شرکتی که به این کار اقدام کند، تخلف کرده است و بنابر قانون با آنها برخورد می‌شود.

در بازار مسکن نیز شرایط تغییر چندانی نکرده اما ایسنا در گزارشی به بررسی مناطق مختلف بازار مسکن تهران پرداخته است.

نامساعد روز: سدهای تهران

با کاهش نسبی مشکلات در حوزه توزیع انرژی و گاز، حالا وزارت نیرو از محدودیت‌ها در حوزه آب می‌گوید. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: علی‌رغم بارش برف در تهران اما وضعیت سدهای پنجگانه مناسب نیست، نیازمند روان آب هستیم و پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده وضعیت بهتر شود.

وزیر کار نیز در جدیدترین اظهارنظر به وضعیت اشتغال زایی در دولت سیزدهم اشاره کرده است. مرتضوی گفته از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود ۱ میلیون فرصت شغلی و بیمه شده جدید ایجاد شده است.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا