شورای روابط بین‌الملل روسیه: پیونگ‌یانگ شاید در ۲۰۲۳ آزمایش اتمی انجام دهد



مدیرکل شورای روابط بین‌الملل روسیه گفت، پیونگ یانگ شاید در سال جاری میلادی یک آزمایش اتمی انجام دهد و چنین تحولی را نباید رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، آندری کورتنف، مدیرکل شورای روابط بین‌المللی روسیه همچنین اعلام کرد که لفاظی‌های شدید از سوی آمریکا یا کره جنوبی در متوقف کردن کره شمالی پیش نخواهد رفت.

این کارشناس ضمن ارزیابی و تحلیل تنش‌های اخیر در شبه جزیره کره به اظهارات یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی در اوایل ماه جاری میلادی اشاره کرد که گفته بود سئول شاید میزبان تسلیحات اتمی از یک کشور دیگر باشد یا خودش سلاح اتمی بسازد اگرکه اوضاع در شبه جزیره کره به دلیل برنامه هسته‌ای کره شمالی بدتر شود.

اظهارات رئیس جمهوری کره جنوبی پیش از سفرهای ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به سئول و توکیو بود.

مدیرکل شورای روابط بین‌الملل روسیه در ادامه گفت که نباید تلاش برای اقدامی تلافی جویانه از سوی کره شمالی رد شود و شاید این کشور در سال جاری میلادی یک آزمایش اتمی انجام دهد.

وی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم چنین احتمالی را نادیده بگیریم. آزمایش‌های موشکی بالستیک در کره شمالی در جریان است. برخی از اظهارات از سوی رهبری این کشور مطرح می‌شود. آزمایش‌های اتمی را نمی‌توان نادیده گرفت. به هر حال، کره شمالی از سلاح اتمی خود دست نمی‌کشد. این وضعیت در قانون اساسی کره شمالی ذکر شده است.

این مقام ارشد روسی همچنین به این نکته اشاره کرد که لفاظی‌های شدید ایالات متحده و کره جنوبی در بازدارندگی اقدامات کره شمالی راه به جایی نمی‌برد و در ضمن، چین نیز از نفوذ سیاسی خود بر پیونگ یانگ لذت می‌برد.

وی ادامه داد: اگر پیونگ یانگ خویشتنداری کند، به خاطر اظهارات کره جنوبی و آمریکا یا ژاپن نیست بلکه بابت نزدیکی کره شمالی به چین است چون کره شمالی خیلی نزدیک به مرزهای چین است و این مساله هم برای مخالفان ژئوپلیتیکی پیونگ یانگ و هم برای مسکو و پکن مهم است و مایه نگرانی.

این کارشناس به این نکته اشاره کرد که در میانه بی اعتمادی متقابل در منطقه باید همکاری بیشتر و گسترده‌تر بین سئول و واشنگتن و همچنین بین سئول و توکیو را مدنظر قرار دهیم. تنش‌های بیشمار در منطقه آسیا-پاسیفیک شاید بیشتر هم شود.

وی افزود:‌ هر سناریویی محتمل است. به عنوان مثال، این وضعیت ممکن است در امتداد خط مرزی بین کره شمالی و کره جنوبی تشدید شود. برخی درگیری‌ها، تحریکات و تشدید غیرعمدی در این منطقه امکان پذیر است. این یکی از سناریوهای احتمالی است. یا اگر تایوان مورد تشویق ایالات متحده با قدرت بیشتری به سمت استقلال حرکت کند، ممکن است تنش در تنگه تایوان، بین ایالات متحده و چین افزایش یابد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا