شورش در شهر؛ برزیل به اینستاگرام و توییتر اولتیماتوم داد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، الکساندر دِمورائس، قاضی دیوان عالی برزیل از شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و تیک‌تاک خواست تا ۱۷ حساب کاربری را به عنوان بخشی از تحقیقات این کشور درباره یورش حامیان ژائر بولسونارو، رئیس جمهور سابق برزیل به ساختمان‌های دولتی و ایجاد آشوب، مسدود کنند.

بر اساس اعلام دفتر دادستانی کل برزیل، در صورتی که این شبکه‌های اجتماعی درخواست مذکور را محقق نکنند، روزانه ۱۰۰ هزار رئال (۱۹ هزار دلار) جریمه خواهند شد. این نهاد همچنین تاکید کرد که «برای بازگرداندن حاکمیت قانون در برزیل» این اقدامات الزامی است.

حامیان بولسونارو دیروز (یکشنبه) در برازیلیا، پایتخت برزیل با نیروهای پلیس درگیر شده و به ساختمان کنگره ملی، کاخ ریاست جمهوری و دیوان عالی این کشور یورش بردند.

بر اساس برآوردهای اولیه، حدود ۵ هزار نفر در این ناآرامی‌های مشارکت داشتند. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن افراد از گاز اشک‌آور و بمب‌های دودزا استفاده و کنترل این ساختمان‌های دولتی را از دست شورشیان خارج کردند. بیش از ۴۰۰ نفر نیز بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود، شورشیان ممکن است با احکامی سنگین از جمله ۱۲ سال حبس روبه‌رو شوند.

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور سوسیالیست برزیل که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، بولسونارو را شکست داده بود، اول ژانویه ۲۰۲۳ به طور رسمی کار خود را به عنوان رئیس جمهور برزیل آغاز کرد.

اختلاف آراء این دو نامزد، حدود ۲ میلیون رای بود. بولسونارو از تایید شکست خود و پیروزی لولا امتناع کرد و حامیان بولسونارو برای جلوگیری از آغاز به‌کار لولا، با جمعیت انبوه به خیابان‌ها و پادگان‌های نیروهای مسلح یورش بردند. بولسونارو اواخر دسامبر ۲۰۲۲ برزیل را به مقصد آمریکا ترک کرد.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا