شیوه جدید انتخاب سرآمدان پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها


معاون پژوهشی وزیر علوم در مورد شیوه جدید انتخاب سرآمدان پژوهشی و شاخص‌های انتخاب آن‌ها، گفت: از ده‌ها آیتمی که در آیین‌نامه ارتقاء وجود دارد، ۱۳-۱۴شاخص به عنوان شاخص سرآمدی پژوهشی پیشنهاد شده است. در جلسه هم‌اندیشی که در این خصوص برگزار شد، این شاخص‌های پیشنهادی پذیرفته شدند.

دکتر پیمان صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص شیوه‌ جدید انتخاب سرآمدان پژوهشی، گفت: انتخاب سرآمدان پژوهشی موضوعی است که اخیراً مطرح شده است و پیشنهاد وزیر علوم این بود که یک سری افرادی را که در یک سال در جهت اولویت‌های اصلی مد نظر ما در وزارت فعالیت می‌کنند، به عنوان سرآمدان پژوهشی معرفی کنیم.

وی با بیان این‌که شاخص‌هایی که طبق آن‌ها سرآمدان پژوهشی را معرفی می‌کنیم، اولویت‌های اصلی وزارت علوم هستند، گفت: در حال حاضر بحث مسائلی که در صنعت و جامعه است و ما به آن نظام مسائل می‌گوییم، برای ما خیلی مهم است. بنابراین “طرح‌های ارتباط با صنعت و دانشگاه” برای ما اهمیت زیادی دارد و افرادی که در این زمینه فعال هستند، یک امتیاز خوب در سرآمدان پژوهشی می‌آورند.

معاون پژوهشی وزیر علوم در مورد دیگر شاخص‌های انتخاب سرآمدان پژوهشی به اهمیت “کیفیت مقالات” اشاره کرد و گفت: ما از نظر کمیت مقالات رشد خوبی داشتیم. از نظر کیفی نیز نمی‌گویم مقالات ما خوب نیست؛ ولی باید خیلی بهتر شویم. برای حرکت در این مسیر عنوان کردیم کسانی که مقالات عالی یا Q1 منتشر می‌کنند، امتیاز ویژه دارند.

وی افزود: “ارتباطات بین‌المللی” نیز برای ما اهمیت زیادی دارد و برای “طرح‌ها و مقالات مشترک بین‌المللی” امتیاز در نظر گرفته شده است. همچنین “نمایه‌سازی” برای ما خیلی مهم است و سردبیران و مدیران مسئولی که در نمایه‌سازی مجلات موفق عمل کردند، در سرآمدی پژوهش مورد توجه قرار می‌گیرند.

صالحی در مورد شاخص  سرآمدی پژوهشی در حوزه علوم انسانی، گفت: در حوزه علوم انسانی مثلاً “تصنیف و تالیف کتاب” و همچنین “برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی” برای ما اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان این‌که بعضی از این شاخص‌ها اجرایی هستند، افزود: مثلاً “کسب کرسی در نهادهای بین‌المللی” خیلی برای ما مهم است. ما در نهادهای بین‌المللی در کرسی‌های مدیریتی، افراد کمی داریم. به همین دلیل اگر کسی مثلاً در هیئت‌مدیره انجمن بین‌المللی ریاضی، کرسی گرفت، ما حمایت می‌کنیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به این‌که ۱۳-۱۴ شاخص برای سرآمدی پژوهش پیشنهاد داده شده است، توضیح داد: از ده‌ها آیتمی که در آیین‌نامه ارتقاء است، ۱۳-۱۴ شاخص به عنوان شاخص سرآمدی پژوهشی پیشنهاد شده است. در جلسه هم‌اندیشی که در این خصوص برگزار شد، این شاخص‌های پیشنهادی پذیرفته شد؛ ولی توجه داشته باشیم که هنوز چیزی مصوب نشده است.

صالحی در مورد شیوه انتخاب سرآمدان پژوهشی، توضیح داد: قرار است به صورت سالانه به ازای هر ۳۰ نفر عضو دانشکده یا پژوهشکده، یک نفر به عنوان سرآمد پژوهشی معرفی شود. اگر اعضای یک دانشکده یا پژوهشکده کم‌تر از ۳۰ نفر باشند، پیشنهاد شده که دو دانشکده یا گروه تجمیع شوند و از بین آن‌ها انتخاب شود.

وی تاکید کرد: اعضای هر دانشکده و پژوهشکده با خودشان مقایسه می‌شوند، چون شرایط رشته‌های مختلف، متفاوت هستند. همچنین ارزیابی این افراد بر عهده دانشگاه‌ها و بر اساس آیین‌نامه است.

معاون پژوهشی وزیر علوم خاطر نشان کرد: ما چارچوب‌ها را در انتخاب این سرآمدان مطرح کردیم و هر دانشگاه و پژوهشگاهی، خودش باید آیین‌نامه خودش را تصویب کند. در سرآمدی پژوهش، پیچیدگی برای محاسبه امتیاز وجود ندارد. تمام ملاک امتیازدهی بر اساس آیین‌نامه ارتقاء و کاملاً مشخص است.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا