صباح زنگنه: اصلاحات بن سلمان در عربستان عوامانه نیست



یک دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد بر اینکه اقدامات و اصلاحات محمد بن سلمان در عربستان عوامانه نیست و او برای انجام یک اصلاحات با بهترین متفکران و تحولگرایان عربستان مشورت کرده است، تصریح کرد: به سادگی نمی‌توان باکس عربستان را باز و مسائل موجود را حل و فصل کرد.

به گزارش ایسنا، صباح زنگنه صبح روز سه شنبه در نشست راه گفت‌وگو که با موضوع واکاوی تحولات روابط دو جانبه و منطقه‌ای ایران و عربستان در موسسه روزنامه اطلاعات برگزار شده بود با تشریح روابط ایران و عربستان طی دهه‌های اخیر اظهار کرد: حمله‌ای که در سال ۱۳۹۴ به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد انجام شد این فرصت را به ریاض داد که یک بسیج عمومی بین کشورهای منطقه و برخی دیگر از کشورها علیه ایران ایجاد کند و موضوع ایران هراسی را به شدت توسعه دهد.

این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه عربستان سعودی با جدیت یکی از مخالفین توافق برجام بود چرا که معتقد بود برجام باعث رشد قدرت ایران می‌شود و این رشد به معنای به هم خوردن معادلات و موازنه منطقه است، خاطرنشان کرد: در همین چارچوب عربستان با جدیت تلاش کرد که برجام شکل نگیرد و در همین راستا شاهد تلاش‌های شخص سعود الفیصل در این قضیه بودیم. البته آنها به موفقیتی در این زمینه دست پیدا نکردند و برجام امضا شد.

صباح زنگنه با بیان اینکه بعد از امضای برجام عربستان همچنان دست از تلاش برنداشت و تلاش کرد که اجرای این توافقنامه متوقف شود تصریح کرد: با خارج شدن ترامپ از برجام آن چه که مد نظر سعودی‌ها در این زمینه بود حاصل شد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل اختلافی ایران و عربستان طی سال‌های اخیر حمایت عربستان از برخی از جریان‌های تکفیری در منطقه بود در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اکنون دو طرح در منطقه داریم یک طرحی که از سوی ایران اجرا می‌شود و طرح دیگری که اجرا کننده آن عربستان است. عربستان برای پیشبرد اهداف خود در منطقه طرح دارد و برای این طرح مولفه‌ها و راهکارهایی را تعریف کرده است.

زنگنه با بیان اینکه عربستان از قدیم به دنبال اعمال هژمونی خود در منطقه بوده است گفت: روحیه تهاجمی و ادغام مناطق مختلف از قدیم در ذهن مقامات عربستانی وجود داشته که در دوره‌ای افت و در دوره‌ای اوج می‌گیرد. چنانچه حمله عربستان به یمن و یا محاصره قطر توسط ریاض را می‌توان ناشی از این طرز تفکر دانست.

زنگنه با تاکید بر اینکه طرح کلی عربستان این است که بر کل شبه جزیره عرب تسلط داشته باشد افزود: از دیگر سو جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه است و اکنون این نفوذ را در مناطقی چون عراق، سوریه، لبنان و یمن پیگیری می‌کنیم. بنابراین دو طرح مورد اشاره در منطقه با یکدیگر در حال تقابل هستند و این تقابل با انجام یک گفت‌وگو و یا عادی شدن روابط حل نمی‌شود. عربستان در اجرای طرح خود در جاهایی موفقیت کسب کرده و می‌خواهد این موفقیت‌ها ادامه پیدا کند.

زنگنه با اعتقاد بر اینکه روند تهاجمی موجود بین ایران و عربستان به زودی پایان نمی‌یابد تا زمانی که قدرت یکی از آنها بر دیگری چیره شود و بتواند به جایگاه بهتری برسد، ادامه داد: عربستان برای انجام اصلاحات و پیشرفت کشورش در حال اجرای طرحی به عنوان طرح ۲۰۳۰ است که با عنوان طرح ۲، ۴ و ۶ معروف است. بر اساس این طرح باید درآمد ناخالص ملی عربستان دو برابر شود، چهار تریلیون دلار به اجرای این طرح اختصاص داده شود و در همین چهارچوب شش میلیون شغل جدید نیز برای جوانان عربستانی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ایران نیز برای پیشرفت و توسعه خود طرحی به نام ۱۴۰۴ را داشته است، اظهار کرد: دلیل عربستان و ایران برای تبدیل اینگونه طرح‌ها کاهش اتکا به درآمدهای نفتی بوده است.

زنگنه با تاکید بر اینکه عربستان برای اجرای این طرح اقدام به ایجاد تغییراتی در بافت حاکمیتی خود کرده است و در همین چارچوب به دنبال ایجاد یک توازن جدید در منطقه است، افزود: اقدامات اصلاحی محمد بن سلمان عوامانه نبوده و او برای انجام این اصلاحات با بهترین متفکران و تحولگرایان عربستان مشورت کرده است و در همین چارچوب است که می‌بینیم اکنون عربستان در زمره ۲۰ اقتصاد اول جهان قرار گرفته، این در حالی است که ایران متاسفانه در این زمینه پسرفت کرده و اقتصاد عربستان از ایران جلو زده است.

وی با بیان اینکه عربستان در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده که به راحتی می‌تواند در منطقه ائتلاف ایجاد کند ولی ایران از چنین امکانی برخوردار نیست، تصریح کرد: سعودی‌ها در راستای طرح اصلاحی خود موضوع جابجایی عظیم جمعیتی را از مناطق پر تنش به سمت مناطق غربی و شمال غربی این کشور اجرا کردند.

این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه شناخت ما از عربستان باید تغییر کند، افزود: در حال حاضر بهترین متخصصان از تمامی رشته‌ها در عربستان حضور دارند و در راستای اصلاحات صورت گرفته نیروی کار خارجی در عربستان به شدت کاهش پیدا کرده و بسیاری از امور به خود جوانان عربستانی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه به سادگی نمی‌توان باکس عربستان را باز کرد ادامه داد: ما به لحاظ تبلیغاتی نباید به گونه‌ای عمل کنیم که این تصور به وجود آید که به عربستان بسیار احتیاج داریم یا برعکس آن این تصور به وجود آید که نسبت به روابط با عربستان بی محل هستیم. باید در بحث تبلیغاتی در این زمینه دقت جدی داشته باشیم.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا