صحیفه سجادیه متنی قانون‌گذار و احیاگر نام اهل بیت(ع) است

حجت‌الاسلام والمسلمین کفیل با اشاره به مضامین والای صحیفه سجادیه، این اثر را متنی قانون گذار توصیف کرد و افزود: آنچه که در مورد صحیفه اهمیت دارد آن است که این کتاب احیاگر نام اهل بیت(ع) است.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست‌ مجازی بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع) به نیابت از مرحوم حجت‌الاسلام «عبدالمحمود جهانگیری» برگزار شد. در این نشست مجازی حجت الاسلام و المسلمین «محمدصادق کفیل» رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه سخنرانی کرده و در ادامه «حسن اسداللهی» خادم حرم حضرت معصومه(س) به ذکر مصیبت اهل بیت(ع) پرداخت.

حجت‌الاسلام کفیل در این نشست کفیل با بیان اینکه امام سجاد(ع) با شرایط سخت و پیچیده‌ای در طول دوره امامت خود مواجه بود، اظهار کرد: یکی از این مسایل تحریف اسلام از سوی بنی‌امیه بود؛ حفظ قدرت تنها دغدغه بنی امیه بود و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که «حسن بصری» در وصف آن نقل کرد که: از اسلام فقط قبله باقی مانده است؛ همچنین «انس بن مالک» می‌گوید اوضاع مدینه به گونه‌ای شده است که فقط نماز مانده است.

رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه افزود: ترویج جبرگرایی، بدعت‌گذاری در دین از دیگر اقداماتی بود که در آن دوره صورت پذیرفت و غیر دین را وارد دین کردند. از سوی دیگر جعل حدیث فراوان بود و جو مدینه را فساد گرفته بود و شرایط به گونه‌ای شده بود که حتی افراد متدین و علما برخوردی با این وضعیت نمی‌کردند. 

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در این وضعیت اولین کاری که انجام داد ای بود که عاشورا و آنچه که در کربلا گذشت را از تحریف دور نگه داشت و اجازه نداد در مورد این جریان تحریفی صورت بگیرد، از سوی دیگر چهره واقعی بنی‌امیه را افشا کرد. حضرت همچنین اقدام به تربیت شاگردان مختلفی کرد که از جمله آنها می‌توان به ابوحمزه ثمالی، ابوخالد کابلی اشاره داشت.

حجت‌الاسلام کفیل اظهار کرد: برخورد با علمای درباری گام دیگر امام سجاد(ع) بود، افردی که قرآن و روایات را مطابق با خوشایند حاکمان بنی‌امیه تفیسر می کردند. باهمچنین حضرت بردگانی را خریداری کرده و به مدت یکسال آنها را تربیت می‌کرد و شب عید فطر یا شب قدر با آنان دعا کرده و سپس آزادشان می کرد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه صحیفه سجادیه اثر گران‌بهایی است که از امام سجاد(ع) باقی مانده است، گفت: مقام معظم رهبری همواره نسبت به صحیفه سجادیه تاکید داشته اند، لذا باید بیش از پیش به این متن سترگ توجه کنیم. امام سجاد(ع) در این اثر اصول و سبک زندگی را به ما آموزش داده است. متن صحیفه سجادیه زلال کننده و رشد دهنده دل است.

رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه افزود: امام سجاد(ع) در هر دعا صلوات بر اهل بیت(ع) را بیان کرده است، صلوات آثار خاس خود را دارد  و به تعبیری احیاگر نام اهل بیت(ع) است. امام سجاد(ع) با صلوات نام اهل بیت(ع) را احیا کرد.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه فقط دعا برای بهشت نگرده است. مضامین متعددی در این اثر بیان شده است، از جمله می‌فرماید: خدایا جایگاهی که آنها غصب کردند، حاکمیت جایگاه ماست بعد ادامه می‌دهد که خدایا این جایگاه را به آنان دادی و آنان به ستم ربودند. امام سجاد(ع) در واقع ستم کار بودن بنی‌امیه را امام بیان می‌کند.

این پژوهشگر گفت: صحیفه سجادیه متنی قانون گذار است، اگر امروز صحیفه را احیا کرده بودیم شاهد بسیاری از اتفاقات مبارک بودیم. باید صحیفه را در سطح ادارات و سازمان‌های مختلف مطرح کنیم. صحیفه کتاب زندگی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا