صدور حکم اعدام در عربستان در دوره بن سلمان رکورد زده است


سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر اعلام کرد، عربستان در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴۷ تن را اعدام کرد و این آمار بالاتر از مجموع کل دو سال گذشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر که مخالف مجازات اعدام است، در گزارشی اعلام کرد، حکم‌های اعدام در دوره ولیعهدی محمد بن سلمان در عربستان، هر سال تقریبا دو برابر شده و میانگین اعدام‌ها در دوره بن سلمان و پدرش ۸۲ درصد افزایش داشته است.

در این گزارش آمده است، در سال ۲۰۲۲ عربستان ۱۴۷ تن را اعدام کرد و این آمار از مجموع کل حکم‌های دو سال گذشته که ۸۱ مورد بوده، بیشتر بوده است،  از این ۱۴۷ تن ۸۱ نفر در یک روز در مارس ۲۰۲۲ اعدام شدند که به عنوان بزرگترین اعدام دسته‌جمعی تاریخ عربستان شناخته می‌شود و محکومیت‌های بین‌المللی را به دنبال داشت.

طبق این گزارش، در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ حکم‌های اجرا شده ۱۱۹ درصد افزایش داشته و صدور این حکم‌ها در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ نیز ۴۴۴ درصد افزایش داشته است.

بر اساس اعلام مرکز رسمی حقوق بشر در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۷ حکم اعدام و در سال ۲۰۲۱ میلادی ۶۷ حکم اعدام اجرا شدند.

سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر اعلام کرد، بن سلمان در مارس ۲۰۲۲ طی مصاحبه‌ای با روزنامه “آتلانتیک” اظهار کرد: عربستان به استثنای قصاصی که در قرآن ذکر شده، مجازات اعدام را کنار گذاشت و مجازات اعدام تنها محدود به مواردی است که فردی فرد دیگری را به قتل رسانده است، حکم‌های اختیاری که قاضی صادر می‌کند یا حکم‌های تعزیری نیز ظرف دو یا سه سال آتی متوقف خواهند شد.

به نوشته روزنامه گاردین، چند هفته قبل عوض القرنی، استاد حقوق و مخالف ۶۵ ساله سعودی به اتهام ارتکاب برخی تخلفاتی چون داشتن حساب کاربری در توییتر و استفاده از واتس‌اپ برای پخش خبرهایی که علیه ریاض محسوب شدند، به اعدام محکوم شد، بازداشت او در سپتامبر ۲۰۱۷ در واقع آغاز طرح سرکوب مخالفان توسط بن سلمان در آن مقطع زمانی بود.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا