صرفه‌جویی ارزی ۲۰ میلیون دلاری صنعت فولاد با بومی‌سازی قطعات



مدیرعامل شرکت ملی فولاد از صرفه‌جویی ارزی ۲۰ میلیون دلاری صنعت فولاد بر اثر استفاده از محصولات بومی به‌جای نمونه‌های خارجی آنها خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهدی آقاجانلو – مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران – صبح امروز (پنج‌شنبه ۲۹ دی‌ماه) در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش “بومی‌سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن” به صحبت پرداخته و اظهار کرد: در یک دهه گذشته ظرفیت و تولید فولاد در کشور حدود دو برابر شده است و در حوزه‌های متعدد در شرایطی که در گذشته وارد کننده شمش و محصولات بودیم حال دست از واردات برداشته و به یک صادرکننده تبدیل شده و رویکرد ما از خام فروشی نیز تغییر کرده است.
 
وی ادامه داد: طی ۱۰ سال گذشته رسیدن به این جایگاه نشان می‌دهد که بخش های مختلف این صنعت رشد خوبی داشته و در حوزه‌های مختلف از جمله کنسانتره و گندله با راه‌اندازی واحدهای جدید ظرفیت خود را افزایش داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد همچنین به تولید آهن اسفنجی اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید در این بخش به ۳۷ میلیون تن رسیده است که شاید در این حوزه باشد که فلسفه تولید محصولاتی مانند کاتالیست‌ها بهتر مشخص می‌شود.

آقاجانلو ادامه داد: سالانه بیش از ۲۰ میلیون دلار با تولید این محصولات صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد که اگر این شرکت‌ها نبودند شاید واردات در این حوزه‌ها هزینه ارزی بیشتری را به کشور تحمیل می‌کرد.
 
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ظرفیت تولید فولاد میانی اشاره کرد و گفت: حدود ۸ درصد افزایش در ظرفیت تولید و ۱۱ درصد افزایش در تولید را داشته‌ایم که این ظرفیت در سال‌های گذشته و به ویژه طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ به دلایل متعدد از جمله قطعی برق با چالش‌هایی مواجه شده‌ایم.

وی همچنین به بحث صادرات فولاد در دهه ۹۰ اشاره کرد و گفت: در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ صادراتی نداشتیم اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که  در بخش‌های مختلف شاهد صادرات در بخش‌های مختلف بوده‌ایم که امیدواریم این اعداد با راه‌اندازی واحدهای جدید روندی رو به رشد را دنبال کند.

آقاجانلو همچنین به بحث واردات فولاد اشاره کرد و گفت: این روند در سال‌های گذشته و به ویژه ۹ ماهه سال جاری با کاهش مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: تولید مواردی مانند کاتالیست‌ها در داخل کشور باعث می‌شود شرایط تولید کنندگان ما نیز بهبود پیدا کند. برخی قسمت‌ها نیز هستند که نیاز به سرمایه‌گذاری دارند که امیدواریم روند سرمایه‌ گذاری به سمت بخش‌هایی که ارزش افزوده بیشتری دارند، متمایل شود و سرمایه‌گذاران به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.
 
این مسئول همچنین اظهار کرد: در حال حاضر مواردی مانند زیرساخت‌ها در حوزه ریل یا نیروگاهی نیاز به سرمایه‌ گذاری‌های چند هزار میلیاردی دارد و در حوزه گاز نیز ما با شرایطی مواجه هستیم که مشکل گاز به پاشنه آشیل صنعت فولاد تبدیل شده و لازم است در این حوزه چندین میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری شود.

آقاجانلو ادامه داد: در زمینه انتشار گازهای CO۲ افراد سعی دارند فعالیت‌های خود را به سمتی ببرند که به آن فولاد سبز گفته می‌شود و تلاش بر این است که از نظر زیست محیطی آسیب‌های کمتری بر جای گذاشته شود. در ۱۰ سال آینده تمام دنیا به این سمت حرکت می‌کند و ما هم باید در این حوزه برنامه ‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم تا بتوانیم فرآیند تولید را بدون تولید کربن ادامه دهیم.
 
مدیرعامل شرکت ملی فولاد همچنین اظهار کرد: زنجیره تولید در دنیا با تغییراتی اساسی مواجه است و به طور مثال سهم کوره بلند که در حال حاضر عمده ظرفیت‌ها را به خود اختصاص داده در سال‌های آینده به سمت کوره قوسی افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا