طلا برنده مسابقه با دلار خواهد شد؟



قیمت طلا از اوایل نوامبر سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است که دلیل آن خریدهای بزرگ بانک‌های مرکزی جهانی، جشن‌های سال نوی چینی در این ماه و کاهش جزئی دلار آمریکاست.

به گزارش ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا طلا می‌تواند به بالاترین قیمت خود یعنی ۲۰۷۵ دلار در هر اونس که در آگوست ۲۰۲۰ ثبت شده بود، برسد یا حتی از آن فراتر رود، تحلیلگران می‌گویند که بسیاری از عوامل به چگونگی نرخ ارز در سال‌های آینده و همچنین چگونگی پایان جنگ روسیه و اوکراین و درگیری‌های متعدد در خاورمیانه در سال جاری بستگی دارد.

خطراتی برای گاوهای نر طلا وجود دارد که در صورت نامشخص ماندن دورنما، می‌توانند به سرعت موقعیت خود را کاهش دهند. سرمایه‌گذاران در صندوق‌های قابل معامله در بورس طلا  ۳۴۶۲ تن از این فلز گرانبها را نگهداری می‌کنند و زمانی که قیمت نشانه‌هایی از روند نزولی نشان می‌دهد، متزلزل می‌شوند. به عنوان مثال، زمانی که قیمت طلا در ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال گذشته کاهش نسبی داشت.

علیرغم این نگرانی‌ها، تحلیلگران و معامله‌گران انتظار کاهش عمده قیمت در سال ۲۰۲۳ را ندارند. در واقع، آنها پیش‌بینی می‌کنند که افزایش تورم و کاهش نرخ بهره در طول رکود جهانی می‌تواند دلار آمریکا را تضعیف کند و قیمت طلا را افزایش دهد.

سوکی کوپر، تحلیلگر فلزات گرانبها می‌گوید: ما انتظار داریم دلار آمریکا بیشتر تضعیف شود و بازده اوراق قرضه کاهش یابد. بانک‌های مرکزی از کاهش قیمت‌ها استفاده کردند و در سه ماهه سوم سال گذشته ۴۰۰ تن طلا خریداری کردند. کل خریدها از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ به ۷۵۴ تن رسید که بالاترین میزان توسط بانک‌های مرکزی در یک سال تقویمی از سال ۱۹۶۷ است.

بر اساس گزارش تایمز و بر اساس آخرین آمار، خریداران اصلی طلا در سال گذشته روسیه، چین، هند، ترکیه، ازبکستان و قزاقستان بوده‌اند. چین در سال ۲۰۲۲ به طور پیوسته خرید کرد و دارایی‌های رسمی خود را به ۲۰۱۰ تن افزایش داد. پل وونگ، استراتژیست بازار گفت: طلا ممکن است برای کشورهای همسو با چین جذاب‌تر از دلار آمریکا شود. او گفت که تبدیل یوان به طلا به آنها کمک می‌کند تا از خطرات تحریم‌های غرب جلوگیری کنند.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا