عبور ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان/ چین: پاسخ می‌دهیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، یک کشتی جنگی آمریکایی به بهانه فعالیت های عادی دریا نوردی از تنگه تایوان عبور کرد؛ اقدامی که عصبانیت به حق چین را در پی داشت.

در سال های اخیر، کشتی‌ های جنگی آمریکا و گاهاً کشتی‌ های کشورهای متحد آن یعنی انگلیس و کانادا در راستای تنش آفرینی میان چین و جزیره تایوان در این تنکه حساس از آن عبور کرده‌ و خشم پکن را برانگیخته‌ اند.

در بیانیه صادره از سوی ارتش آمریکا دراین خصوص آمده است که ناوشکن «چانگ- هون» (Chung-Hoon) مجهز به موشک های هدایت شونده کلاس Arleigh Burke به این اقدام مبادرت ورزیده است.

به گزارش رویترز؛ از سوی دیگر «لیو پنگیو» (Liu Pengyu) سخنگوی سفارت چین در واشنگتن با تأکید بر اینکه چین به شدت با این کار مخالف است، از آمریکا خواست تا «هرچه سریعتر اقدامات مشکل‌ آفرین، تنش‌ زا و تضعیف کننده صلح و ثبات در تنگه تایوان» را متوقف کند.

در بیانیه صادره از سوی سخنگوی سفارت چین در واشنگتن آمده است: ناوهای آمریکایی پی‌ در پی قدرت‌ نمایی کرده و اسمش را آزادی ناوبری می‌ گذارند. مسئله آن‌ ها حفظ آزادی و باز بودن این منطقه نیست. چین همچنان در وضعیت هوشیاری بالا قرار داشته و همیشه آماده است تا به تمامی خطرات و اقدامات تحریک‌آمیز پاسخ دهد. پکن با جدیت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود حفاظت خواهد کرد.

پکن تحت سیاست «چین واحد»، جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند. این جزیره از سال ۱۹۴۹ تحت رهبری ملی‌ گرایانی که با کمک آمریکا از چین گریخته بودند، کنترل می‌ شود.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا