عدم توافق کشورهای اروپایی درباره پذیرش پناهندگان افغان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزرای کشور اتحادیه اروپا در نشست فوق العاده شب گذشته خود نتوانستند درباره مسئله پذیرش پناهندگان به توافقی دست یابند و اختلافات در این باره همچنان ادامه داشت.

این نشست نشان داد که در حال حاضر اتحادیه اروپا نمی خواهد هیچ تعهد مشخصی برای پذیرش پناهندگان افغان از خود نشان دهد.

در بیانیه پایانی نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا آمده بود که باید از مشوق ها برای مهاجرت های غیرقانونی جلوگیری شود.

وزیران کشور اعضای اتحادیه اروپا روز گذشته در یک نشست فوق‌العاده در بروکسل گرد هم آمدند تا درباره تدبیرها و سیاست‌های مشترک در مورد موج گسترده مهاجرت از افغانستان رایزنی کنند و تصمیم بگیرند.

در پایان این نشست کشورهای عضو اتحادیه اروپا موفق به دست یافتن به راهکار مشترکی برای مواجهه با پناهجویانی که افغانستان را پس از تسلط طالبان ترک کرده یا می‌کنند نشدند.

کشورهایی مانند اتریش، دانمارک و جمهوری چک همچنان بر مواضع قبلی خود پافشاری می‌کنند و حاضر به پذیرش پناهجویان افغان نیستند.

این کشورها در عین حال طرفدار کمک به پناهجویان در منطقه، از جمله در کشورهای همسایه افغانستان هستند. آلمان از کشورهایی است که از این ایده استقبال می‌کند و منابعی برای آن در نظر گرفته، ضمن این که تا کنون هزاران مهاجران افغان را پذیرفته و آماده پذیرش ده‌ها هزار نفر دیگر است.

وزیر کشور اتریش به شهروندان افغان که از بیم قدرت‌گیری طالبان، افغانستان را ترک کرده یا در صدد ترک آن هستند توصیه کرده راه اروپا را در پیش نگیرند و وعده داده به آنها در همان منطقه کمک شود.

کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا پیش از این پیشنهاد کرده بود کشورهای اروپایی به زنان، کودکان، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی و حقوق بشری افغانستان که جانشان در خطر است پناهندگی اعطا کند.

فیلیپ گراندی، کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل روز دوشنبه با بیان این که برای 39 میلیون نفر جمعیت افغانستان یک بحران گسترده تازه آغاز شده، خواستار همبستگی و حمایت از آنها شد.

سازمان ملل برآورد کرده شمار افغان‌هایی که کشور خود را پس از قدرت‌گیری طالبان ترک می‌کنند تا پایان سال جاری میلادی می‌تواند به 500 هزار نفر برسد.

بسیاری از کشورهای اروپایی امید داشتند در نشست فوق‌العاده وزیران کشور اتحادیه اروپا درباره “واکنشی هماهنگ و قاعده‌مند” به تحولات افغانستان تصمیم‌گیری و جلوی تکرار بحران پناهجویی سال 2015 گرفته شود.

با توجه به تجربه سابقی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشتند حالا تصمیم گرفته‌اند از تکرار مهاجرت های غیرقانونی و کنترل نشده به اتحادیه اروپا جلوگیری کنند.

وزیر کشور اسلوونی در نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا اعلام کرد که ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که از بازگشت جنایتکاران اخراج شده از افغانستان تحت پوشش پناهجو به اروپا جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: همه کسانی که به اروپا می آیند نیازمند حمایت نیستند بلکه اغلب مردانی در بهترین سال های زندگی خود هستند. در اینجا مسئله تهدیدهای بالقوه امنیتی مطرح است که باید تا آنجا که ممکن است با آن مبارزه شود.

“هورست زیهوفر”، وزیر کشور آلمان هم از تصمیمات اتخاذ شده در نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا ابراز رضایت کرده و در عین حال اعلام کرده که کشورش تعهد مشخصی برای پذیرش پناهندگان نمی دهد.

وزیر کشور فرانسه هم پیشنهاد داده که برای مقابله با هجوم پناهندگان از افغانستان مدل توافق پناهندگان با ترکیه با کشورهای همسایه افغانستان هم منعقد شود. البته کمیسر امور داخلی اروپا این را ایده خوبی ندانست که این توافق کاملا کپی شود.

سازمان های حقوق بشری انتقاد شدیدی به مواضع اتحادیه اروپا در قبال پناهندگان وارد کرده اند و سازمان عفو بین‌الملل از کشورهای عضو این اتحادیه درخواست کرده که مسئولیت برای حمایت از پناهندان را بر دوش کشورهای ثالث نیندازند.

سازمان امدادی آکسفام هم درخواست کرده که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعهدات بین‌المللی خود را برآورده کرده و رهبری در پذیرش پناهندگان را بر عهده گیرند.

دانمارک و جمهوری چک در همبستگی با اتریش در نشست وزرای کشور اروپایی اعلام کردند که به کمک ها در محل اعتقاد دارند و نمی خواهند پیام های دروغینی ارسال کند که ممکن است امیدهای کاذبی را برانگیزد که تحقق آن ها امکان پذیر نیست.

بهاین ترتیب وزرای کشور اتحادیه اروپا در این نشست تنها روی کمک ها در محل و حمایت بیشتر از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا توافق کردند و نتوانستند درباره مسئله پذیرش پناهندگان افغان به توافقی دست یابند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا