عطر شبانه‌روز دل‌انگیز کاغذوکتاب

‌1- خیابان‌های منتهی به حرم امام رضا علیه‌السلام بوی نبات و زعفران می‌دهند. تعداد زیادی مغازه کوچک و بزرگ در کنار هم قرار دارند که بخش قابل‌توجهی از آنها زعفران و زرشک و نبات و آجیل مشکل‌گشا به زائران می‌فروشند. تعدادی هم انگشتر و تسبیح، تعدادی چادر و جانماز و سجاده، بعضی از مغازه‌ها هم پر شده‌اند از اسباب‌بازی‌های چینی و باعث می‌شوند گاهی بچه‌ها جیغ بکشند و برای رفتن مقاومت کنند و پاهایشان را بر زمین بکوبند تا بالاخره پدر و مادر را برای خریدن یکی از آن اسباب‌بازی‌های پر از نور و رنگ و صدا قانع کنند. در این بین در پیاده‌روهای شلوغ و در میانه زائران کنجکاو و خوشحال و ذوق‌زده، گاه جوانی را خواهی دید که قاب عکسی دستش گرفته و داد می‌زند: عکس یادگاری با حرم بارگاه بفرما!

2- از سمت باب‌الجواد که بخواهی وارد حرم مطهر شوی، با شامه‌ای پر از عطر گل و گلاب و زعفران، غرفه‌های آجری زیبایی در سمت راستت خودنمایی خواهند کرد که از همه آن مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ دور حرم متفاوت است. یک فروشگاه بزرگ که عطری دل‌انگیز دارد: بوی کاغذ، عطر کتاب… کتاب رضوی.

3- آبان1400 و در مراسم ویژه هفته کتاب، حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی به سازمان علمی و فرهنگی آستان ماموریت داد تا بزرگ‌ترین و مجهزترین کتابفروشی مشهد را در مجاورت حرم رضوی برپا کند تا در سبد سوغات زائران، کتاب و گشت و گذار بین قفسه‌های کتاب هم رواج پیدا کند. در آن جلسه حرف تولیت آستان این بود که چطور به زائر چای و غذا می‌دهیم و ایستگاه‌های متعددی برای این منظور داریم، اما کتابفروشی‌های زیاد و بزرگ و مجهز برای زائر نداریم؟!

4- تعداد کتابفروشی‌های خوب و پر و پیمان مشهد از 30 تا تجاوز نمی‌کند که از این تعداد هم سهم انتشارات آستان قدس رضوی، قابل توجه است و سبد فرهنگی زائران و مجاوران رضوی را این انتشارات در نقاط مختلف مشهد پر می‌کند. اما این بار قرار بود یک کتابفروشی متفاوت با همه آنچه تاکنون بوده، راه‌اندازی شود. 

5- برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق این امر مهم شروع شد و در نوروز1401 یکی از بزرگ‌ترین کتابفروشی‌های مشهد در ورودی باب‌الجواد علیه‌السلام افتتاح شد. یک کتابفروشی با ابعاد، ویژگی‌ و استانداردهای یک کتابفروشی تراز با دنیایی از کتاب و کالای فرهنگی.

6- در فروشگاه کتاب رضوی بیش از 16هزار عنوان کتاب از حدود 700ناشر داخلی و خارجی وجود دارد. کتاب‌هایی در دسته‌بندی‌های موضوعی متنوع از علوم دینی گرفته تا تازه‌های ادبیات ایران و جهان، روان‌شناسی و خودیاری، اخلاق و علوم روز و کتاب‌های کودک و نوجوان در زبان‌های فارسی و عربی و انگلیسی. 

7- یکی از بخش‌های ویژه این فروشگاه که به دلیل همجواری با حرم مطهر، بسیار مورد‌استقبال و توجه است، بخش ویژه قرآن و ادعیه است که مجموعه متنوع و متفاوتی از مصحف شریف قرآن و نفایس را به زائران حرم ملکوتی امام رضا علیه‌السلام هدیه می‌کند. 

8- از بین دریای کتاب موجود در فروشگاه، بیش از 30درصد کتب برای مخاطب کودک و نوجوان است زیرا تلاش شده تا ناشران برتر این حوزه سهمی در قفسه‌های فروشگاه داشته باشند و البته به دلیل ماهیت و هویت رضوی فروشگاه، کتاب‌های حوزه ادبیات دینی و تربیت دینی و زیارت، در جایگاه ویژه‌تر، متنوع‌تر و پرشمارتری هستند.

9- زیارت و سفر است و سوغاتی‌اش! چشم‌های زائران در خیابان‌های اطراف حرم مطهر، در پی خرید سوغاتی می‌چرخد و می‌گردد. برای همین در انتهای قفسه‌های پرتعداد کتاب، در گوشه‌ای دنج از فروشگاه، مجموعه‌ای از سوغات رضوی مانند قاب‌فرش‌های متبرک حرم رضوی، قاب کاشی متبرک، سجاده‌های نفیس، زیور آلات و نوشت‌افزارهای مختلف و اسباب‌بازی عرضه می‌شوند که این مجموعه از حدود 100تولید کننده داخلی تامین می‌شود و روی همه کالاها نوشته است: «ساخت ایران»

10- یکی از ویژگی‌های جالب توجه فروشگاه کتاب رضوی، شبانه‌روزی بودن آن است. گرچه ما عادت داریم کلمه شبانه‌روزی را برای داروخانه‌ها بشنویم اما این بار اگر در مشهد خون کتاب تان افتاد و از بی‌کتابی بیمار شدید، سری به فروشگاه کتاب رضوی بزنید؛ آن هم در هر ساعتی که دوست داشتید. قطعا داروی درمان خود را خواهید یافت.

11- تجربه عرضه کتاب در محیطی وسیع و ایجاد فضایی فرهنگی در مجاورت حرم، تبدیل به تجربه‌ای شیرین و خوشایند هم برای زائران و هم برای مدیران فرهنگی آستان قدس شده است، از این رو دومین شعبه از فروشگاه کتاب رضوی با کیفیت و کمیت بسیار بالا چند ماه پیش در مجاورت حرم حضرت معصومه سلام‌ا… علیها افتتاح شد و تابلوی کتاب رضوی پس از مشهد، در قم نیز روشن شد. می‌توان امید داشت که به زودی در مجاورت بقاع متبرک امامزاده‌ها، تابلوی فروشگاه کتاب رضوی هم یک به یک روشن شود و عطری در فضا بپیچد به دل‌انگیزی عطر کاغذ نو.

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا