عملیات قدس؛ پیروزی فلسطینیان، شکست بزرگ اسرائیل


یک کارشناس مسائل ارشد منطقه با تاکید بر این که عملیات قدس شکست بزرگی برای اسرائیل و سیستم‌های امنیتی‌ها محسوب می‌شود، گفت: بدون شک با این شرایط فضا تشدید می‌شود چه در جدال میان احزاب اسرائیلی و چه در برخورد این رژیم با فلسطینیان، اما هر چه به سمت تشدید فضا برویم به ضرر اسرائیل است.

مهدی شکیبایی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از عملیات قدس و تحولات اخیر در کرانه باختری و جنین اظهارداشت: اتفاقاتی که در این دو سه روز افتاد، بدون شک یک شکست بزرگ برای رژیم اسرائیل و برای سیاستمداران، فرماندهان نظامی و سیستم های امنیتی آنهاست.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در قدس شرقی و عملیات شهادت طلبانه جوان فلسطینی تصریح کرد: انتظار می رود که  آن منطقه ملتهب شود اما در هر صورت اتفاقی که افتاد شکست بزرگی برای صهیونیست ها و پیروزی برای فلسطینی‌ها است.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه همچنین بیان کرد: علیرغم این که تلاش می شد تا فلسطینی ها از اولویت خارج شوند اما امروز فلسطینی ها، اولویت خود را در صدر مسائل جهانی قرار داده و نشان دادند فلسطین زنده است و به دنبال ایفای حقوق خودشان هستند.

شکیبایی ادامه داد: رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۷ تلاش کرد تا فضا در کرانه باختری آرام شود و در مقابل شاهد تشدید فضا در نوار غزه باشیم. اما اکنون کرانه باختری با گذشت حدود ۱۵-۱۶ سال از این طرح اسرائیلی ها، امروز نوک حمله فلسطینی ها علیه پروژه صهیونیست ها است و این پیروزی بزرگی است. 

وی افزود: بنابراین، شاهد پیروزی بزرگ برای فلسطینی ها و همزمان شکست بزرگ برای اسرائیلی‌ها است که نتوانستند این منطقه را تحت کنترل خود در آورند.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه در ادامه اظهار داشت: این مساله در حالی بوده که تشکیلات خودگردان کاملا هماهنگ با صهیونیست ها بود، اما مقاومت در کرانه باختری مسلح شد. نزدیک ۱۵ سال است که به کمک آمریکا، اسرائیل و تشکیلات خودگردان طرح امنیتی دایتون در حال اجرا بود برای این که کرانه باختری عاری از نیروهای مقاومت شود نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه کانونی تشکیل شد به نام جنین و امروز شاهد پیروزی بزرگ فلسطینیان هستیم.

شکیبایی درباره این که با توجه به اتفاقات اخیر تا چه اندازه احتمال واکنش شدید رژیم صهیونیستی وجود دارد؟ گفت: از آنجایی که کابینه افراطی روی کار آمده و درون رژیم صهیونیستی نیز میان جریانات و احزاب اختلاف عمیق وجود دارد، بدون شک فضا تشدید  می شود چه در جدال میان احزاب اسرائیلی و چه در برخورد این رژیم با فلسطینیان. اما هر چه به سمت تشدید فضا برویم به ضرر اسرائیل است، زیرا آنچه با طرح معامله قرن رشته بودند، پنبه می شود. گرچه با شکستی که در قدس خوردند احتمالا در روزهای اخیر فضا در این منطقه تشدید می شود.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی علیرغم این که تلاش کرده بود فضا را به گونه ای آرام کند تا کشورهای عربی با او همراه ‌شوند، اما با شرایط فعلی اش وضعیت رژیم کاملا شکننده است و قطعا کابینه نتانیاهو با شکست مواجه می شود.
انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا