فارن‌افرز: افغانستان از همان ابتدا بخاطر اشتباهات واشنگتن از دست رفته بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «جیمز دوربینز»، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور افغانستان و پاکستان در یادداشتی در مجله «فارن‌افرز» خاطرنشان کرده که آمریکا و متحدانش از مدت‌ها پیش جنگ در افغانستان را باخته بودند.

او در این یادداشت نوشته شکست در افغانستان، اجتناب‌ناپذیر نبوده، اما طرف‌های غربی اشتباهاتی مرتکب شده‌اند که باعث شده پیروزی دور از دسترس شود.

دوربینز پس از توصیف خلاصه‌ای از انتقادهایی که این روزها از عملکرد آمریکا در افغانستان مطرح می‌شود آن دسته از دیدگاه‌ها از جمله نظرات «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا که افغانستان را «گورستان امپراطوری‌ها» و شکست آمریکا را محتوم می‌دانسته‌اند رد کرده است.

او می‌نویسد: «حقیقت این است که شکست در افغانستان امری محتوم و از پیش تعیین‌شده نبود، اما واشنگتن خیلی زود در تلاش‌هایش برای ایجاد ثبات در این کشور دچارسرگردانی شد.»

 

نگارنده با بیان این ادعا که هدف آمریکا از حمله به افغانستان جلوگیری از خطر «تروریسم» بوده نوشته که آمریکا برای جلوگیری از تکرار حملاتی همانند 11 سپتامبر بایستی میان اشغال دائمی افغانستان، حمله گاه به گاه به این کشور یا کمک به ایجاد حکومتی با صلاحیت‌ دست به انتخاب می‌زد. او سپس خاطرنشان کرده دولت جورج بوش، با توجه به بی‌میلی‌اش برای حکومت بر افغانستان و همچنین تهدید بازگشت القاعده گزینه سوم را انتخاب کرده اما از درک تمامی ابعاد چالش‌هایی که پیش رویش قرار داشته عاجز مانده است.

مقام سابق آمریکایی تصریح کرده عملیات اولیه دولت جورج بوش برای کنار زدن طالبان از قدرت در افغانستان بی‌دردسر پیش رفته و همین موضوع باعث شکل‌گیری این باور غلط در واشنگتن شده که مأموریت «ملت‌سازی» در مراحل بعدتر نیز به همین آسانی پیش خواهد رفت.

او می‌نویسد: «نخستین اشتباه دولت بوش این بود که ناتوانی در به دست آوردن ارزیابی کاملی از موانع جغرافیایی پیش روی تلاش‌ها در جهت بازسازی افغانستان بود. افغانستان،در آن سوی دنیا نسبت به ایالات متحده قرار گرفته و علاوه بر آنکه محصور در خشکی و غیرقابل دسترسی است دور تا دورش را چندین همسایه قدرتمند نظیر ایران، پاکستان و روسیه فرا گرفته‌اند.»

وی خاطرنشان کرده تنها راهی که ایالات متحده می‌توانسته تجهیزات و نیروهایش را به افغانستان منتقل کرده و یا از آن خارج کند از طرق پاکستان بوده، یعنی کشوری که اهداف یکسانی با آمریکا در افغانستان نداشته و حتی فعالانه تلاش کرده در تلاش‌های آمریکا اخلال ایجاد کند.

علاوه بر این، جمعیت افغانستان به مراتب بیشتر از جمعیت هر کشور دیگری بوده که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم در آن مداخله کرده است. به عنوان مثال، جمعیت افغانستان دو برابر جمعیت ویتنام جنوبی در زمان جنگ بوده است.

از جمله دیگر اشتباهات اولیه آمریکا-به باور نگارنده- این است که دولت بوش برای ایجاد ارتش ملی افغانستان یا تشکیل پلیس قوی در این کشور تلاش کافی و لازم را انجام نداد.

او همچنین می‌نویسد: «و شاید مهم‌ترین نکته این باشد که چندین و چند سال طول کشید تا مقام‌های آمریکایی این را درک کنند که اگرچه پاکستان حمایتش از دولت طالبان را متوقف کرده اما حمایت از طالبان به عنوان یک سازمان را کنار نگذاشته است.»

او نوشته است با توجه به این مسائل، چشم‌اندازهای موفقیت در افغانستان از اوایل سال 2003 کمرنگ شده بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا