فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ماربورگ موفقیت‌آمیز بود


نتایج امیدوارکننده‌ای از اولین کارآزمایی بالینی واکسن آزمایشی ویروس ماربورگ بر انسان منتشر شده است. این اولین واکسن برای این ویروس کشنده است که وارد فاز دوم کارآزمایی بالینی می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، ویروس ماربورگ که از خانواده‌ی ویروس‌های فیلوویریدا(Filoviridae) همچون ابولا است، همچون پسر عموی شناخته‌شده‌اش، کشنده اما کمی کم‌خطرتر است. این ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ ظاهر شد و تعداد انگشت‌شماری را در اروپا مبتلا کرد و باعث بروز یک بیماری خونریزی‌دهنده مرگبار شد. مطالعات ژنومی بعدی منشا آن را به اوگاندا و کنیا نسبت داد.

از زمان پیدایش این ویروس، بیش از ۱۲ مورد شیوع طی ۵۰ سال اخیر گزارش شده است که تازه‌ترین آنها در سال گذشته برای اولین بار در غنا مشاهده شد. با این حال، نرخ مرگ و میر وحشتناک ویروس ماربورگ که ۹۰ درصد است، کارشناسان بیماری‌های عفونی را بر آن داشت تا در مورد پتانسیل همه‌گیری قابل توجه این ویروس در آینده هشدار دهند.

دانیلا مانو(Daniela Manno)، از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن می‌گوید: شیوع ویروس ماربورگ در جمهوری دموکراتیک کنگو در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ و آنگولا از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ نشان داد که در شرایط خاص، مانند زمانی که زیرساخت‌های بهداشتی ضعیف است، شیوع بیماری می‌تواند ماهها یا سالها کنترل نشده باقی بماند و صدها زندگی را درگیر کند.

برخلاف ابولا که هم درمان آنتی بادی مونوکلونال و هم واکسن موثری دارد، هیچ درمان یا واکسن تایید شده‌ای برای بیماری ویروس ماربورگ وجود ندارد. این امر باعث شده است که موسسه خیریه واکسن جهانی «Gavi»، ماربورگ را به عنوان یک نگرانی بالقوه بزرگ در بروز همه‌گیری‌های آینده معرفی کند.

این واکسن جدید ماربورگ با نام «cAd۳-Marburg» از یک حامل آدنوویروس برای تحویل گلیکوپروتئین ماربورگ به سلول استفاده می‌کند. مطالعات روی پستانداران که سال گذشته منتشر شد نشان داد که یک دوز واحد از واکسن باعث ایجاد پاسخ ایمنی محافظتی در حیوانات تا یک سال می‌شود.

در فاز اول یک کارآزمایی بالینی که به تازگی انجام شد، ۴۰ فرد بزرگسال سالم برای دریافت واکسن آزمایشی ثبت‌نام کردند. این کارآزمایی نشان داد که واکسن عوارض جانبی جدی ندارد. پاسخ ایمنی قابل توجهی نیز در ۹۵ درصد افراد مشاهده شد که در ۷۰ درصد آنها در طول یک دوره ۴۸ هفته‌ای پابرجا باقی ماند.

دولت ایالات متحده آمریکا نیز به تازگی چندین میلیون دلار برای پیشبرد تحقیقات واکسن ماربورگ سرمایه گذاری کرده است. آزمایشات بالینی بعدی اکنون در غنا، کنیا، اوگاندا و ایالات متحده برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا